واکاوی تجارب زیسته یک دانشجو معلم در راستای توسعه حرفه ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 هیات علمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

3 دبیر آموزش و پرورش شهرستان باشت، ایران.

چکیده

هدف از این پژوهش، نقد و بررسی تجارب پژوهشگر ، معلمان و استادان گرانقدر و الگوبرداری از آنها درجهت تعیین آرمان‌ها و تعهدات حرفه‌ای برای آینده‌ی معلمی نویسنده است. روش تحقیق، روایت‌پژوهی می‌باشد که با استخراج داده‌ها از طریق کدگذاری تجارب زیسته نگارنده و تحلیل داده‌ها به روش تحلیل مضمون انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که از نظر نگارنده موافقت خانواده، امنیت شغلی، علاقه به معلمان و شغل معلمی از عوامل مهم ورود به دانشگاه فرهنگیان می‌باشد. همچنین علی‌رغم کمبود امکانات دانشگاه و نواقص برنامه درسی، دانشگاه فرهنگیان از لحاظ توجه به ارزش‌ها و تعاملات عوامل انسانی، در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد. ایجاد تحول در سیستم آموزشی، از آرمان‌های اصلی نگارنده بوده و تلاش برای یادگیری مادام‌العمر از تعهدات وی می‌باشد. بررسی نتایج این پژوهش می‌تواند موجب علاقمندی دانش‌آموزان و دانشجویان به رشته آموزش ریاضی و همچنین رشد و توسعه حرفه معلمی شود.

کلیدواژه‌ها