بررسی موانع اجرای روش ساختن گرایی(E5) توسط دانشجومعلمان کارورزی در کلاس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی رشته آموزش زیست شناسی ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

در درس کارورزی دانشجو معلمان باید از آموخته های نظری خود در کلاس درس به صورت عملی استفاده نمایند. دروس کارورزی نقش موثری در رشد حرفه ای و آماده سازی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در رشته های مختلف خواهد داشت .در سرفصل های درس کارورزی بخصوص کارورزی 3 دانشگاه فرهنگیان، تاکید اصلی بر کنش پژوهی و تدریس مبتنی به روش ساخت گرایی(E5) می‌باشد. بررسی ها نشان از عدم تحقق اهداف تعیین شده و نتایج وتحقق طرحِ درس های دانشجومعلمان می باشد، در این مقاله سعی شد موانع اجرای روش تدریس ساخت گرایی(E5) توسط دانشجومعلمان در کلاس درس بررسی شود. پس از مشاهدات دانشجومعلمان در مدارس و تدریس های آنان که به دو صورت حضوری و مجازی صورت گرفت، این موانع در در سطوح مختلف دانشگاه، مدرسه، استاد، دانشجومعلم، معلم راهنما، برنامه دسته بندی شدند. برای رفع این موانع پیشنهادهایی نظیر افزودن واحد درسی اصول و روش های تدریس نوین به برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان، نهادینه کردن روش کارگروهی در وجود دانش آموز از ابتدای دوران تحصیل در مدارس، برگزاری نشست های سالانه برای هم اندیشی معلمان برای اجرای بهتر روش های تدریس نوین ، توجیه دبیران راهنمای کارورزی مدارس، برگزاری دوره های ضمن خدمت موثر و... پیشنهاد گردید .

کلیدواژه‌ها