بررسی محتوای کتاب های درسی علوم تجربی در مبحث اصطکاک با کمک مدل ارزشیابی SOLO

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش فیزیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

2 گروه فیزیک، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

چکیده

کتاب درسی به عنوان ماده آموزشی واحد در نظام آموزشی کشورمان حائز اهمیت است. یکی از مدل‌های کارآمد برای ارزیابی سطح سوالات مطرح شده در مواد آموزشی و تحلیل محتوای آن، مدل ارزشیابی SOLO است. هدف از این پژوهش بررسی محتوای کلیه کتاب‌های درسی علوم تجربی و فیزیک در مبحث اصطکاک با کمک مدل ارزشیابی SOLO است. روش این پژوهش توصیفی و مبتنی بر تحلیل محتوا با رویکرد کمی-کیفی است. از آنجا که مبحث اصطکاک تنها در کتاب‌های علوم تجربی پایه اول دبستان، ششم دبستان و نهم متوسطه اول و فیزیک پایه دوازدهم مطرح شده است، جامعه آماری این پژوهش‌ شامل این کتاب‌ها است و نمونه آماری پژوهش با جامعه آماری برابر است. تحلیل داده‌ها نشان داد که اغلب سوالات مطرح شده در مبحث اصطکاک، در کتاب‌های درسی علوم‌تجربی، در سطح رابطه‌ای و انتزاع تعمیم‌یافته ودر کتاب‌های درسی فیزیک، در سطح چندساختاری و رابطه‌ای قرارگرفته‌اند. بررسی محتوای این کتاب‌ها از نظر میزان انطباق با اصول انتخاب و سازماندهی محتوای کتاب نشان می‌دهد از میان سه اصل سازماندهی محتوا (توالی، تداوم و وحدت محتوا) اصل‌تداوم و وحدت تاحدود زیادی رعایت شده اما اصل توالی در چینش سوالات مبحث اصطکاک در متن کتاب فیزیک دوازدهم بخوبی رعایت نشده است.

کلیدواژه‌ها