بررسی و مقایسه سوالات امتحان شیمی دبیرستان‌های شهر بوکان و سوالات کنکور دانشگاه سراسری مطابق با سطوح شناختی بلوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیت علمی - استادیار

2 عضو هیات علمی

3 فارغ التحصیل

چکیده

در تحقیق حاضر سوالات امتحانی پایان ترم شیمی دبیرستان‌های شهر بوکان طی سالهای 92-1390 و سوالات آزمون ورودی کنکور دانشگاه سراسری در بازه زمانی سال‌های 85 الی92 مطابق با سطوح شناختی بلوم بررسی شدند. از تعداد کل 1248 سوال جمع آوری شده، 969 سوال پایان ترم دبیرستان و 279 سوال کنکور سراسری می‌باشند. نوع تحقیق و روش بررسی فرضیه‌ها توصیفی بوده و از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه وتحلیل داده‌ها استفاده شد. ابتدا سوالات مطابق روش بلوم طبقه بندی شده و از روش آزمون خی دو برای تجزیه و تحلیل فرضیات و مقایسه آنها استفاده گردید. نتایج بیانگر اختصاص سوالات پایان ترم دبیرستان عمدتا به پایین‌ترین سطوح شناختی با فراوانی 5/31 درصد سطح دانش و 5/68 درصد سطح درک و فهم بودند. درحالیکه 9/78 درصد سوالات کنکور سراسری به سطوح درک و فهم تعلق دارد. تحلیل سؤال‌های امتحان داخلی، هماهنگ و نهایی، بیانگر توجه بسیار به سطح دانش و بی‌توجهی به سطوح بالاتر یادگیری می‌باشد. با این حال سؤال‌های کنکور سراسری از این نظر نسبت به امتحان‌های داخلی کیفیت بهتری دارند. نتیجه نهایی به دست آمده بیانگر این مطلب است که تقریبا امتحان نهایی و هماهنگ از نظر اصول آزمون سازی نسبت به امتحان داخلی کیفیت بهتری دارا است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis and comparison of High-School Chemistry- Examination Questions of Boukan City and University Entrance Exams Questions According to Blooms’ Taxonomy

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Ghalkhani 1
  • Ali reza Karami 2
  • Ghader Solimanzadeh 3
1 Assistant professor
2
3
چکیده [English]

This study aimed to investigate the chemistry final exam questions of high schools of City of Boukan during the 1391-1392 academic years, and also university entrance examination questions according to Bloom's cognitive levels and finding the answer of this question that which one of the Bloom's cognitive levels have been used. In total, 1248 questions analyzed including 969 chemistry final exam questions of high schools and 279 university entrance examination questions. Descriptive and illative statistics were used for data analysis. The questions were categorized according to Bloom’s Taxonomy and chi-square test was employed for analysis of hypotheses and their comparison. According to the research findings, 31.5 % of the high school questions were belong to knowledge level and 68.5 % were belong to comprehension level. Analysis of inner school, coordinated and final exam questions showed that much attention has been paid to the knowledge level in all exams without considering the higher levels of learning. However, in contrast to inner exams, the university entrance examination questions has better quality. Final obtained result showed that almost final exams and coordinated have better quality than inner exams based on test development principles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bloom's levels
  • assessment
  • University Entrance Exams
  • Boukan
  • Final exams