گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، کدپستی۸۸۹-۱۴۶۶۵، تهران، ایران.
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش تدریس کند وکاو بر بهبود قدرت مشاهده دانش آموزان در درس فیزیک بوده و بر روی دانش آموزان پایه دهم دبیرستان دخترانه فاطمه زهرا شهر مشهد اجرا شده است. روش تحقیق، نیمه آزمایشی بوده و بصورت طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شده است. در گروه آزمایش، مبحث دما و گرما با روش کند و کاو آموزش داده شده است. در مقابل در گروه کنترل، آموزش بصورت سنتی صورت گرفته است. نتایج تحقیق با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرم افزار SPSS 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد دانش آموزانی که در معرض روش تدریس کند وکاو بودند به میزان 3/34 درصد قدرت مشاهده بالاتری نسبت به گروه کنترل که به صورت سنتی آموزش دیده بودند، داشتند. لـذتی که فراگیران به واسطه یادگیری از این الگو کسب مـی کننـد، انگیـزه آنـان را بـرای امتحـان راه حل های مختلف، افزایش می دهد . فراگیر سعی می کند برای رسیدن به هدف غایی خـود، بـا موانـع و مشـکلاتی کـه بـر سـر راه او وجود دارد مقابله کرده که این امر در نهایت منجر به افزایش باور آنان نسبت به توانایی هایشـان می گردد.
محمد پور, فاطمه, ابراهیمی دباغ, محمد, & دشتی, مریم. (1402). بررسی اثربخشی روش تدریس کندوکاو بر بهبود قدرت مشاهده دانش آموزان در درس فیزیک. پویش در آموزش علوم پایه, 9(30), -.
MLA
فاطمه محمد پور; محمد ابراهیمی دباغ; مریم دشتی. "بررسی اثربخشی روش تدریس کندوکاو بر بهبود قدرت مشاهده دانش آموزان در درس فیزیک", پویش در آموزش علوم پایه, 9, 30, 1402, -.
HARVARD
محمد پور, فاطمه, ابراهیمی دباغ, محمد, دشتی, مریم. (1402). 'بررسی اثربخشی روش تدریس کندوکاو بر بهبود قدرت مشاهده دانش آموزان در درس فیزیک', پویش در آموزش علوم پایه, 9(30), pp. -.
VANCOUVER
محمد پور, فاطمه, ابراهیمی دباغ, محمد, دشتی, مریم. بررسی اثربخشی روش تدریس کندوکاو بر بهبود قدرت مشاهده دانش آموزان در درس فیزیک. پویش در آموزش علوم پایه, 1402; 9(30): -.