گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، کدپستی۸۸۹-۱۴۶۶۵، تهران، ایران.
چکیده
اولین هدف از این بررسی سیستماتیک، توصیف چگونگی توزیع مطالعات تجربی در مورد کاربردهای مدل آموزشی 5E با توجه به متغیرهای خاص است. هدف دوم تعیین این است که چگونه مدل 5E روندی را در مطالعات تجربی در انتقال از آموزش مبتنی بر تحقیق به آموزش STEM در طول سالها در محدوده نتایج یادگیری مدل 5E نشان داده است. در مجموع 74 مقاله تجربی از 201 مقاله بهدست آمده از جستجوی اولیه با کلمه کلیدی ' مدل 5E ' در پایگاه WoS و مرکز اطلاعات منابع آموزشی ERIC مورد تجزیه و تحلیل توصیفی و محتوایی قرار گرفتند. نتیجه برجسته از ترکیب این مطالعات تجربی که در آنها مدل 5E پیاده سازی شد این است که، این مدل برای مدت طولانی تاثیر گستردهای داشته است. تمرکز بر تاثیرات آن بر سطوح تفکر زیر سطحی طبقه بندی بلوم (دانش، درک) و تاثیرات آن بر سطوح تفکر بالاتر که جایگاه مهمی در آموزش علوم دارند، تحت الشعاع قرار می گیرند. بر اساس این نتایج، یک "مدل آموزشی STEM مبتنی بر مهارت" با مجموعه فعالیتی که توسط مدل تهیه شده است، در این مطالعه در رابطه با مهارتهای قرن 21 بر اساس مدل5E پیشنهاد شده است.
زارعی کیاسری, ابراهیم, یحیی نژاد, مجتبی, & غنا, بنیامین. (1402). بررسی سیستماتیک مدل 5E در آموزش علوم تجربی: پیشنهاد یک مدل آموزشی مبتنی بر STEM. پویش در آموزش علوم پایه, 9(30), -.
MLA
ابراهیم زارعی کیاسری; مجتبی یحیی نژاد; بنیامین غنا. "بررسی سیستماتیک مدل 5E در آموزش علوم تجربی: پیشنهاد یک مدل آموزشی مبتنی بر STEM", پویش در آموزش علوم پایه, 9, 30, 1402, -.
HARVARD
زارعی کیاسری, ابراهیم, یحیی نژاد, مجتبی, غنا, بنیامین. (1402). 'بررسی سیستماتیک مدل 5E در آموزش علوم تجربی: پیشنهاد یک مدل آموزشی مبتنی بر STEM', پویش در آموزش علوم پایه, 9(30), pp. -.
VANCOUVER
زارعی کیاسری, ابراهیم, یحیی نژاد, مجتبی, غنا, بنیامین. بررسی سیستماتیک مدل 5E در آموزش علوم تجربی: پیشنهاد یک مدل آموزشی مبتنی بر STEM. پویش در آموزش علوم پایه, 1402; 9(30): -.