تحلیل سوالات فیزیک پایه دوازدهم کنکور سراسری و آزمون های نهایی سال 1400 با تأکید بر حیطه‌های شناختی بلوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشدآموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی مشهد.

2 گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665 تهران، ایران

3 گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665 تهران، ایران.

چکیده

این پژوهش به منظور تحلیل سوالات فیزیک پایه دوازدهم در آزمون سراسری و امتحانات نهایی بر اساس حیطه‌های شناختی بلوم انجام شده است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل سوالات فیزیک پایه دوازدهم در امتحانات نهایی و کنکور در رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فیزیک در سال ۱۴۰۰ می‌شود. در این پژوهش، سوالات با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی بررسی داده ها به کمک چک لیست محقق ساخته مبتنی بر سطوح شناختی بلوم جمع آوری شده‌اند. سپس داده‌ها با استفاده از آزمون خی دومورد تحلیل قرار گرفته‌اند. نتایج نشان داده است که درآزمون سراسری هدف اصلی سنجش سطوح بالای شناختی است، فراوانی 4درصدی در کنکو ریاضی و 9 درصدی در کنکور تجربی سطوح فهمیدن و دانش گواه این ادعا است. در کنکور سراسری، تمرکز بر مفاهیم و اصول اساسی فیزیک و توانایی دانش‌آموزان در استفاده از آنها در حل مسائل و تفسیر نتایج قرار دارد. در آزمون‌های نهایی رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فیزیک، نسبت به آزمون کنکور، توجه بیشتری به سطوح دانش و فهم و کمتر به سطوح تحلیل و ترکیب شده است. بین میزان استفاده از سوالات مربوط به سطوح دانش، فهم، کاربرد، تحلیل و ترکیب در آزمون‌های کنکور و نهایی همخوانی وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها