1
گروه معارف ، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665 تهران، ایران
2
گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665 تهران، ایران
چکیده
قـرآن مجید با آن که بیشتر در صدد بیان مسائل هدایت جامعه به تکامل روحی و معنوی میباشد، با این همه نه تنها با مباحث علمی و یافتههای قطعی و حقیقی تعارضی ندارد، بلکه حاوی گزارههایی از علوم و نکات علمی میباشد که به وضوح قابل برداشت است و با تازهترین قوانین و نظریات اثبات شده علمی هماهنگی دارد؛ برای نمونه، میتوان به مواردی همچون زوجیت اشیاء، قانون ترمودینامیک، جهان موازی، تنیدگی کوانتمی و سیاه چاله های فضایی اشاره نمود. در طول تاریخ، همواره منبعی مطئن و زلال برای دانشمندان اسلامی بوده است شناسایی مباحث فیزیک و شیوه های برتر تدریس آن با الگوگیری از آیات قرآن، به بالندگی هرچه بهتر اساتید دانشگاه و معلمان آموزش و پرورش کمک مینماید. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که برخی از مباحث فیزیک و روش تدریس آن قابل الگوگیری از قرآن میباشد و اندیشمندان اسلامی با تدبر در آیات نورانی قرآن میتوانند به اکتشاف مسایل جدیدتری از علوم دست یابند. در این تحقیق، سعی شده است ابتدا مباحث فیزیک که همخوانی با قرآن دارد، ذکر گردد، سپس روشهای برتر تدریس آن با الگوگیری از آیات قرآن استخراج گردد.
عمرانی, سیدمسعود, & خدادادی آزادبنی, فاطمه. (1402). بررسی پدیده های فیزیک از دیدگاه قرآن و تبیین روش های برتر آموزش فیزیک با الگوگیری از آیات قرآن. پویش در آموزش علوم پایه, 9(32), 41-51.
MLA
سیدمسعود عمرانی; فاطمه خدادادی آزادبنی. "بررسی پدیده های فیزیک از دیدگاه قرآن و تبیین روش های برتر آموزش فیزیک با الگوگیری از آیات قرآن", پویش در آموزش علوم پایه, 9, 32, 1402, 41-51.
HARVARD
عمرانی, سیدمسعود, خدادادی آزادبنی, فاطمه. (1402). 'بررسی پدیده های فیزیک از دیدگاه قرآن و تبیین روش های برتر آموزش فیزیک با الگوگیری از آیات قرآن', پویش در آموزش علوم پایه, 9(32), pp. 41-51.
VANCOUVER
عمرانی, سیدمسعود, خدادادی آزادبنی, فاطمه. بررسی پدیده های فیزیک از دیدگاه قرآن و تبیین روش های برتر آموزش فیزیک با الگوگیری از آیات قرآن. پویش در آموزش علوم پایه, 1402; 9(32): 41-51.