مقایسه روش های سنتی و نوین تدریس در آموزش زیست شناسی بر دانش آموزان پایه یازدهم شهر شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر آموزش و پرورش، فارس، ایران

2 گروه آموزشی زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران.

چکیده

هدف مقاله حاضر، مقایسه روش‌های سنتی و نوین تدریس در آموزش زیست‌شناسی دانش‌آموزان پایه یازدهم شهر شیراز بود. این مطالعه با روش پژوهش شبه آزمایشی روی دانش آموزان دختر پایه یازدهم در ناحیه سه و چهار شیراز انجام گرفت. از هر ناحیه یک دبیرستان دخترانه به صورت تصادفی انتخاب و از هر مدرسه یک کلاس به عنوان گروه آزمایشی و یک کلاس به عنوان گروه کنترل (دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل) درنظر گرفته شدند و مباحث یکسانی از درس زیست به آنها تدریس گردید و در پایان با آزمون‌های محقق ساخته مورد پس آزمون قرار گرفتند. استاندارد بودن آزمون‌ها توسط دبیران مدارس تایید شد. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، نتایج حاکی از آن بود که: 1) گروه‌های آزمایشی (دانش‌آموز محور) در هر دو ناحیه نمرات بالاتری را نسبت به گروه‌های کنترل (معلم محور) در آزمون‌ها کسب کردند 2) ابزارها و امکانات مورد استفاده در روش نوین بیشتر از سنتی بود 3) مدت زمان تدریس در گروه‌های آزمایشی بیشتر از گروه‌های کنترل بود 4) میزان سخنرانی معلم و سکوت فراگیران در روش سنتی و میزان پرسش و پاسخ، کار گروهی، جهت‌دهی به بحث، بررسی فیلم و مشارکت فراگیران در روش نوین بالاتر بوده و تفاوت معنی‌داری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها