1
گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 - 14665 تهران، ایران
2
آموزش و پرورش منطقه نصرت آباد - سیستان و بلوچستان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیلی بر محتوای کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم از منظر فعال یا غیر فعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی است. روش تحقیق توصیفی و روش مطالعه از نوع تحلیل محتوای کمی بوده و جامعه آماری پژوهش،کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه رشته علوم تجربی چاپ سال ۱۴۰۱ است. برای بررسی داده ها و اطلاعات از روشهای مناسب آمار توصیفی ( فراوانی، درصد فراوانی و میانگین) و محاسبه ضریب درگیری بر اساس فرمول ویلیام رومی استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش، ضریب درگیری یادگیرنده در بخشهای متن، تصاویر و پرسشها به ترتیب ۰۹۳/۰ ،۴۳/۰ و ۴۳/۱ به دست آمد. این نتایج نشان میدهد که بر اساس الگوی ویلیام رومی محتوای این کتاب در بخش متن غیرفعال بوده اما در بخشهای تصاویر و پرسشها، محتوای کتاب فعال می-باشد.
براهوئی مقدم, نورمحمد, & براهوئی مقدم, احمد. (1402). تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم از منظر فعال یا غیر فعال بودن براساس روش ویلیام رومی. پویش در آموزش علوم پایه, 9(33), 35-48.
MLA
نورمحمد براهوئی مقدم; احمد براهوئی مقدم. "تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم از منظر فعال یا غیر فعال بودن براساس روش ویلیام رومی", پویش در آموزش علوم پایه, 9, 33, 1402, 35-48.
HARVARD
براهوئی مقدم, نورمحمد, براهوئی مقدم, احمد. (1402). 'تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم از منظر فعال یا غیر فعال بودن براساس روش ویلیام رومی', پویش در آموزش علوم پایه, 9(33), pp. 35-48.
VANCOUVER
براهوئی مقدم, نورمحمد, براهوئی مقدم, احمد. تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم از منظر فعال یا غیر فعال بودن براساس روش ویلیام رومی. پویش در آموزش علوم پایه, 1402; 9(33): 35-48.