گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش ارائه راهکارهای توسعه دانش محتوایی تربیتی فناورانه (TPACK) دانشجو معلمان در آموزش زیستشناسی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی = تحلیلی بود و با استفاده از اسناد و منابع کتابخانه ای به تبیین مفاهیم و راهکارهای توسعه TPACKدانشجو معلمان درآموزش زیستشناسی پرداخته شد. ابزار گردآوری اطلاعات فیش برداری از اسـناد و مـدارک و متون و منابع تخصصی کتابخانه ای و اینترنتی موجود در زمینه بود. برای جستجو و گردآوری اطلاعات از پایگاههـای اطلاعـاتی بـه منظـور جامعیـت بخشیدن به پژوهش ، هیچگونه محدودیت زمانی اعمال نشد. تجزیه و تحلیـل دادههـا بـه شـیوهی توصـیفی و بـا تأمـل بـر رویکردها و گونههای مختلف مطالعات صـورت گرفتـه و دسـتهبنـدی آنهـا انجـام گرفتـه است. نتایج حاکی از آن است که ارتقاء TPACK در معلمان زیستشناسی فرآیندی پیوسته است که نیازمند ترکیبی از توسعه حرفهای، همکاری و شبکه سازی، دسترسی به منابع، ابزارهای قابل دسترس، پذیرش نوآوری و پشتیبانی مداوم است. با بهبود این حوزهها، معلمان میتوانند در آمادهسازی دانشآموزان برای مواجهه با چالشها و فرصتهای منطبق با پیشرفت سریع تکنولوژی اثربخش عمل کنند. سرمایهگذاری در توسعه TPACKدر معلمان زیستشناسی برای تربیت نسلی از افراد علمی آگاه که توانایی دنبال کردن و مشارکت در جهانی تحت تأثیر فناوری را دارند، ضروری است.
حیدری نقدعلی, ژیلا, & افلاکی فرد, حسین. (1402). توسعه دانش محتوایی تربیتی فناورانه (TPACK)دانشجو معلمان در آموزش زیستشناسی. پویش در آموزش علوم پایه, 9(33), 59-69.
MLA
ژیلا حیدری نقدعلی; حسین افلاکی فرد. "توسعه دانش محتوایی تربیتی فناورانه (TPACK)دانشجو معلمان در آموزش زیستشناسی", پویش در آموزش علوم پایه, 9, 33, 1402, 59-69.
HARVARD
حیدری نقدعلی, ژیلا, افلاکی فرد, حسین. (1402). 'توسعه دانش محتوایی تربیتی فناورانه (TPACK)دانشجو معلمان در آموزش زیستشناسی', پویش در آموزش علوم پایه, 9(33), pp. 59-69.
VANCOUVER
حیدری نقدعلی, ژیلا, افلاکی فرد, حسین. توسعه دانش محتوایی تربیتی فناورانه (TPACK)دانشجو معلمان در آموزش زیستشناسی. پویش در آموزش علوم پایه, 1402; 9(33): 59-69.