مدیریت برقراری ارتباط با دانش آموز در کلاس ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دانشگاه فرهنگیان، تهران ،ایران.

2 استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان؛ تهران، ایران.

چکیده

از مهم‌ترین وظایف معلمان در فرایند آموزش، برقراری روابط صحیح و سالم با دانش‌آموزان است. دانش‌آموز باید از طریق مدرسه و به وسیله معلّم، اجتماعی شدن را بیاموزد و با کسب مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز جامعه، هم موجب موفقیت و پیشرفت خود و هم باعث اعتلای جامعه‌ گردد. مقاله حاضر سعی دارد با عنایت به فرایند کنش‌پژوهی صورت گرفته، اصولی را در مدیریت برقراری ارتباط با دانش‌آموز در کلاس ریاضی ارائه نماید. در راستای این هدف با مطالعه‌ی کتاب‌ها و مقالات مختلف و مداقه و تأمل ویژه بر تعاملات پژوهشگر در محیط مدرسه، سعی شد نقاط ضعف یا گسل‌های تهدیدگر ارتباطی شناسایی و طی شش جلسه‌ی تدریس به نقاط قوت یا فرصت تبدیل نماییم. از نتایج مهم حاصله، لزوم دقت در رفتار خود بصورت عام و خاص است. این مهم از آن جهت است که ارتباط صرفا جنبه‌ی کلامی ندارد و تمامی افعال، ایماها، اشاره ها و... همگی در بردارنده پیام و حاوی نشانه‌اند. احترام به شخصیت همه در هر جایگاه اجتماعی شالوده‌ی حفظ کرامت انسانی طرفین و برقراری تعامل سازنده می‌باشد. به طور کلی در راستای ارتباط موثر هشت راهکار عملی به عنوان فرضیه در بوته‌ی آزمایش قرار گرفت که صحت‌سنجی شد و فرضیه‌های سره از ناسره بازشناسی گردیدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Communicate with students in math class management

نویسندگان [English]

  • Reyhane Sadat Mahdizadeh 1
  • Dr. Sareh Haghkhah 2
1 Farhangian University, Tehran, IRAN.
2 Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University; Tehran, IRAN.
چکیده [English]

Of the most important duties of teachers in the educational process, establish healthy relationships with students. The student must go through the school and the teachers, socialization, learning and social skills needed by the community, both the success and progress and the advancement of society. The present paper attempts have been made with regard to the process of action research, management principles in communicating with students in math class offer. The important results obtained, the required precision in their behavior is general and specific. This is important since it is not verbal communication aspects and all actions, gestures, pointing, etc. are all contained messages and signs. Respect for all characters in any social position of the parties and the establishment of constructive engagement is the foundation of human dignity. Overall, eight practical approach to effective communication as hypothesis was tested in the crucible of the validation and recognition of good and evil were pure hypothesis.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Interpersonal communication
  • Teacher
  • student
  • Math
  • Teaching