گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میران اثربخشی یک روش فعال یادگیری مبتنی بر فعالیتهای یادگیری مشارکتی، بر عملکرد تحصیلی دانشجومعلمان رشته آموزش شیمی در یک دوره مجازی شیمی عمومی1 انجام گردید. جامعه آماری این پژوهش دانشجومعلمان رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان بودند که 28 نفر آنها در گروه آزمایش و 23 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. برای هر دو گروه مدرس و سرفصلهای تدریس شده کاملا یکسان بوده و تفاوت در روش تدریس بود. برای گروه آزمایش از روش یادگیری مبتنی بر بر یادگیری مشارکتی با مشارکت فعال دانشجویان استفاده شد و روش مورد استفاده برای گروه کنترل سخنرانی بود. از هر دو گروه آزمایش و کنترل پیشآزمون و پسآزمون بهعمل آمد و نتایج با استفاده از روش آمار استنباطی تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاکی از تأثیر مثبت و معنادار رویکرد آموزشی اتخاذ شده بر عملکرد دانشجومعلمان بود. روش یادگیری مشارکتی به طور قابل توجهی به دستاوردهای یادگیری بالاتری نسبت به روش سخنرانی منجر شد. اتخاذ رویکردی با هدف افزایش فعالیت دانشجویان در آموزش از راه دور و همچنین ایجاد یادگیری عمیق مبتنی بر تحقیق و کار گروهی نقش مهمی در بهبود عملکرد دانشجویان داشت.
چشمه خاور, امیرحسین و موسوی, سید محسن . (1403). بررسی کارایی یادگیری مشارکتی در بهبود عملکرد دانشجومعلمان در یک دوره آنلاین شیمی عمومی. پویش در آموزش علوم پایه, 10(34), 39-51.
MLA
چشمه خاور, امیرحسین , و موسوی, سید محسن . "بررسی کارایی یادگیری مشارکتی در بهبود عملکرد دانشجومعلمان در یک دوره آنلاین شیمی عمومی", پویش در آموزش علوم پایه, 10, 34, 1403, 39-51.
HARVARD
چشمه خاور, امیرحسین, موسوی, سید محسن. (1403). 'بررسی کارایی یادگیری مشارکتی در بهبود عملکرد دانشجومعلمان در یک دوره آنلاین شیمی عمومی', پویش در آموزش علوم پایه, 10(34), pp. 39-51.
CHICAGO
امیرحسین چشمه خاور و سید محسن موسوی, "بررسی کارایی یادگیری مشارکتی در بهبود عملکرد دانشجومعلمان در یک دوره آنلاین شیمی عمومی," پویش در آموزش علوم پایه, 10 34 (1403): 39-51,
VANCOUVER
چشمه خاور, امیرحسین, موسوی, سید محسن. بررسی کارایی یادگیری مشارکتی در بهبود عملکرد دانشجومعلمان در یک دوره آنلاین شیمی عمومی. پویش در آموزش علوم پایه, 1403; 10(34): 39-51.