1
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند، ایران
2
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
3
آموزگار مقطع ابتدایی آموزش و پرورش، تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش تحلیل محتوای کتاب ریاضی ششم ابتدایی بر اساس شاخص خلاقیت گیلفورد میباشد. روش این پژوهش، توصیفی-پیمایشی از نوع تحلیل محتوای است و در زمرة پژوهشهای کاربردی میباشد. جامعه آماری، کل محتوای کتاب ریاضی پایة ششم ابتدایی منتشر شده در سال تحصیلی 1402-1401 است که به چهار قسمت(اشکال، فعالیتها، تمرینها و کار درکلاسها و معما و سرگرمیها) تقسیم شد. در این پژوهش حجم نمونه و جامعه آماری یکسان میباشد. این پژوهش با توجه به انواع اعمال ذهنی گیلفورد(حافظه شناختی، تفکر همگرا، تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب) به تحلیل محتوای این کتاب میپردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که محتوای کتاب ریاضی ششم ابتدایی با توجه به شاخصهای خلاقیت گیلفورد به سطح تفکر همگرا و حافظه شناختی توجه بیشتری داشته و به سطح حافظه واگرا و تفکر ارزشیاب توجه کمتری شده است؛ این نتایج به این معنا است که بیش از نیمی از محتوای کتاب ریاضی ششم ابتدایی، تاکید به مباحث و موضوعات از قبل سازمانیافته دانشآموزان(تفکر قالبی) دارد؛ بنابراین به نظر میرسد که در برنامه درسی و محتوای آموزشی کتاب درسی ریاضی پایه ششم باید تجدید نظر شود؛ زیرا بر اساس دیدگاه گیلفورد، هر چهار عامل خلاقیت در کنار یکدیگر باعث تقویت خلاقیت فرد میشود.
تنگلی, محمدرضا, شکوهی فرد, حسین, & قراگزلو, فاطمه. (1403). تحلیل محتوای کتاب جدیدالتالیف ریاضی ششم ابتدائی بر حسب خلاقیت گیلفورد. پویش در آموزش علوم پایه, 10(35), 1-14.
MLA
محمدرضا تنگلی; حسین شکوهی فرد; فاطمه قراگزلو. "تحلیل محتوای کتاب جدیدالتالیف ریاضی ششم ابتدائی بر حسب خلاقیت گیلفورد", پویش در آموزش علوم پایه, 10, 35, 1403, 1-14.
HARVARD
تنگلی, محمدرضا, شکوهی فرد, حسین, قراگزلو, فاطمه. (1403). 'تحلیل محتوای کتاب جدیدالتالیف ریاضی ششم ابتدائی بر حسب خلاقیت گیلفورد', پویش در آموزش علوم پایه, 10(35), pp. 1-14.
VANCOUVER
تنگلی, محمدرضا, شکوهی فرد, حسین, قراگزلو, فاطمه. تحلیل محتوای کتاب جدیدالتالیف ریاضی ششم ابتدائی بر حسب خلاقیت گیلفورد. پویش در آموزش علوم پایه, 1403; 10(35): 1-14.