تحلیل محتوای کتاب جدیدالتالیف ریاضی ششم ابتدائی بر حسب خلاقیت گیلفورد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند، ایران

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

3 آموزگار مقطع ابتدایی آموزش و پرورش، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش تحلیل محتوای کتاب ریاضی ششم ابتدایی بر اساس شاخص خلاقیت گیلفورد می‌باشد. روش این پژوهش، توصیفی-پیمایشی از نوع تحلیل محتوای است و در زمرة پژوهش‌های کاربردی می‌باشد. جامعه آماری، کل محتوای کتاب ریاضی پایة ششم ابتدایی منتشر شده در سال تحصیلی 1402-1401 است که به چهار قسمت(اشکال، فعالیت‌ها، تمرین‌ها و کار درکلاس‌ها و معما و سرگرمی‌ها) تقسیم شد. در این پژوهش حجم نمونه و جامعه آماری یکسان می‌باشد. این پژوهش با توجه به انواع اعمال ذهنی گیلفورد(حافظه شناختی، تفکر همگرا، تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب) به تحلیل محتوای این کتاب می‌پردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که محتوای کتاب ریاضی ششم ابتدایی با توجه به شاخص‌های خلاقیت گیلفورد به سطح تفکر همگرا و حافظه شناختی توجه بیشتری داشته و به سطح حافظه واگرا و تفکر ارزشیاب توجه کمتری شده است؛ این نتایج به این معنا است که بیش از نیمی از محتوای کتاب ریاضی ششم ابتدایی، تاکید به مباحث و موضوعات از قبل سازمان‌یافته دانش‌آموزان(تفکر قالبی) دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که در برنامه درسی و محتوای آموزشی کتاب درسی ریاضی پایه ششم باید تجدید نظر شود؛ زیرا بر اساس دیدگاه گیلفورد، هر چهار عامل خلاقیت در کنار یکدیگر باعث تقویت خلاقیت فرد می‌شود.

کلیدواژه‌ها