1
گروه آموزش زیستشناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران
2
گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.
چکیده
آگاهی از تاریخ علم، البته نه صرفاً از منظر تقویمی و داستانی تاریخ علم، بلکه با رویکرد تحلیلی آن، با برانگیختن کنجکاوی و افزایش انگیزه یادگیرندگان، میتواند به درک بهتر دانش علمی پذیرفته شده منجر شود. این مطالعه از نوع مروری است. مطالب موجود در مقاله، با جستجوی متون مقالات اینترنتی، کتب و پایاننامههای پایگاههای اطلاعاتی همچون گوگل اسکولار، پاب مد، ساینس دایرکت گردآوری و بررسی شد. به منظور تسهیل فرایند یاددهی- یادگیری موضوعات درسی و کاهش کجفهمیها، تحقیقاتی بر روی تاثیر تاریخ و فلسفه چگونگی شکلگیری نظریات و مفاهیم مختلف دروس علوم تجربی صورت گرفته است. مطالعه داستانهای تاریخی شکلگیری نظریات و مفاهیم علمی، کلید و بستر بیان چگونگی تکوین نظریههای علمی هستند. هدف از این مطالعه، مروری بر نقش و پیامدهای رویکرد تاریخ و فلسفه علم در شکلگیری نظریات و موضوعات ارائه شده و نیز نحوه آموزش این مفاهیم در کتابهای درسی زیستشناسی است. به منظور استفاده بهینه از نقش تاریخ علم در پروسه یادگیری- یادهی، میتوان از روشهای مختلفی همچون بازتولید آزمایشهای تاریخی، بازسازی نمایشی از وقایع تاریخی و زندگینامه دانشمندان مطرح در زیستشناسی بهره برد.