اهمیت قیاس زایی در آموزش علوم تجربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 معلم آموزش و پرورش شهرستان ساری، مازندران، ایران

چکیده

مقاله حاضر درباره اهمیت و کاربرد قیاس در آموزش علوم تجربی به روش کتابخانه‌ای و مروری به بررسی پرداخته است. همچنین تلاش شده است از طریق مراجعه به منابع دست اول، پژوهش‌ها و دیدگاه‌های مختلف در این زمینه معرفی شوند. یافته‌ها نشان داد که قیاس‌ها می‌توانند به معلمان به ویژه در تدریس مفاهیم انتزاعی کمک نمایند و استفاده از آن‌ها می‌تواند بهبود قابل توجهی در فرایند یادگیری فراگیران ایجاد کند. در این تحقیق مشخص گردید که قیاس‌ها را می‌توان به دو دسته ساده و غنی شده تقسیم نمود. هر یک از این انواع، در مورد موضوع خاصی از علوم تجربی در کلاس درس قابل استفاده می‌باشند. همچنین نشان داده شد که بر اساس میزان فعالیت فراگیر و میزان نظارت معلم بر آموخته‌های دانش‌آموزان، مدل‌های مختلفی برای قیاس قابل تصور است. نکته مهم آن است که در اغلب موارد، قیاس و هدف مورد آموزش از نظر ماهیت کاملاً متفاوت هستند، بنابراین، قیاس‌ها علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارند و در نتیجه استفاده از قیاس‌ها باید با دقت همراه باشد. همچنین برای کاهش معایب قیاس، گنجاندن توضیحات مقدماتی درباره قیاس با هدف تسهیل‌ نمودن درک مناسب دانش‌آموزان از قیاس موردنظر، پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها