شناسایی مولفه‌های برنامه درسی سبز و ارزیابی میزان انطباق محتوای کتب علوم تجربی دوره اول ابتدایی با آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بلوار چمران،پل زرگری،خ شهید مختاری، خ فرزانگان کوچه ۲۱ پلاک۱۹۵

2 عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان

3 دانشگاه

10.48310/basic.2024.17138.1497

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه‌های برنامه درسی سبز و ارزیابی میزان انطباق محتوای کتب علوم تجربی دوره اول ابتدایی با آن بوده است. لذا این پژوهش از لحاظ هدف، توسعه‌ای و از نظر گردآوری داده‌ها، پژوهشی آمیخته است. در بخش کیفی، جهت شناسایی ابعاد و مولفه‌های برنامه‌درسی سبز از روش تحلیل مضمون با مشارکت 15 نفر از متخصصان حوزه برنامه درسی، که با روش نمونه‌گیری هدفمند گلوله برفی انتخاب شدند و تا مرحله اشباع نظری با استفاده مصاحبه نیمه ساختاریافته پیش رفت. در بخش کمی جهت بررسی میزان تطابق مولفه‌های شناسایی شده با محتوای کتب علوم تجربی از روش تحلیل محتوا و با استفاده از سرشماری تمام تصاویر، متون و جداول کتب علوم تجربی دوره اول ابتدایی در سال تحصیلی 03-1402 بود. روایی و پایایی در بخش کیفی با استفاد از معیارهای گوبا و لینکلن (1980) و در بخش کمی روایی صوری و محتوایی بر اساس نظر متخصصین و خبرگان و پایایی آن بر اساس ضریب همبستگی و آلفای کرونباخ محاسبه شد.

کلیدواژه‌ها