3
گروه فیزیک، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
10.48310/basic.2024.3912
چکیده
کی از متدهای ارزشیابی که نتایج یادگیری را بررسی میکند، نظریه APOS است. طبق این چهارچوب، فراگیران مفاهیم را در سطوح عمل ، فرآیند ، شیء و طرحواره میفهمند. در این پژوهش از این رهیافت جهت ارزشیابی میزان یـادگیری دانـشآموزان از مبحث مغناطیس درس فیزیک پایه یازدهم برنامه درسی ملی در شهرستان رزن استان همدان استفاده شده است. روش این پژوهش توصیفی- پیمایشی است. همچنین جامعه آماری این تحقیق، دانشآموزان پایه دوازدهم استان همدان هستند که تعداد نمونه مورد مطالعه 110 نفر از دانشآموزان پسر و دختر پایه دوازدهم تجربی و ریاضی هستند که در دسترس محقق بودند. در جهت اجرای این پژوهش از آزمون محقق ساخته برای گردآوری دادهها استفاده شده و از ضریب پایایی آلفای کرونباخ جهت سنجش میزان اطمینان ارزیابی استفاده شده است که نتیجه 0.906 برای آن حاصل شد. نتایج تحقیق نشانگر این است که مطابق نظریه APOS، 78% از دانشآموزان در سطح عمل، 70% در سطح فرایند قرار دارند و 43% از آنها به سطح شیء رسیده اند و همچنین 23% از آنها به سطح درک از طرحواره مفهوم دست یافتهاند. آمار نشانگر این است که فراگیران مسائل مغناطیس را در صورتی درست حل میکنند که یک روش روتین و الگوریتمی برای حل داشته باشند.
Khodagholizadeh, Jafar , جعفری, فرشید و احمدی کلاته احمد, فاطمه . (1403). بررسی سطح درک دانشآموزان از مبحث مغناطیس با استفاده از مدل APOS. پویش در آموزش علوم پایه, 10(36), 91-59. doi: 10.48310/basic.2024.3912
MLA
Khodagholizadeh, Jafar , , جعفری, فرشید , و احمدی کلاته احمد, فاطمه . "بررسی سطح درک دانشآموزان از مبحث مغناطیس با استفاده از مدل APOS", پویش در آموزش علوم پایه, 10, 36, 1403, 91-59. doi: 10.48310/basic.2024.3912
HARVARD
Khodagholizadeh, Jafar, جعفری, فرشید, احمدی کلاته احمد, فاطمه. (1403). 'بررسی سطح درک دانشآموزان از مبحث مغناطیس با استفاده از مدل APOS', پویش در آموزش علوم پایه, 10(36), pp. 91-59. doi: 10.48310/basic.2024.3912
CHICAGO
Jafar Khodagholizadeh , فرشید جعفری و فاطمه احمدی کلاته احمد, "بررسی سطح درک دانشآموزان از مبحث مغناطیس با استفاده از مدل APOS," پویش در آموزش علوم پایه, 10 36 (1403): 91-59, doi: 10.48310/basic.2024.3912
VANCOUVER
Khodagholizadeh, Jafar, جعفری, فرشید, احمدی کلاته احمد, فاطمه. بررسی سطح درک دانشآموزان از مبحث مغناطیس با استفاده از مدل APOS. پویش در آموزش علوم پایه, 1403; 10(36): 91-59. doi: 10.48310/basic.2024.3912