1
گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 - 14665 تهران، ایران
2
گروه آموزش ابتدایی آموزش و پرورش منطقه میرجاوه
3
گروه روانشناسی آموزش و پرورش منطقه نصرت آباد زاهدان
10.48310/basic.2025.18794.1523
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه محتوای کتب درسی علوم تجربی پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی به مولفه های آموزش بهداشت، سلامت و محیط زیست میباشد. روش پژوهش بصورت توصیفی و به شیوه تحلیل محتوا بود که برای گردآوری داده ها از چک لیست محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری مشتمل بر کتب درسی علوم تجربی پایه های اول تا ششم ابتدایی در سال تحصیلی 1403-1402 بود. واحد تحلیل نیز شامل تمام صفحات (شامل متون، تصاویر، فعالیت ها و پرسش ها) بود که برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل، از روش آمار توصیفی (جداول فراوانی و درصد) استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها حاکی از آن بود که محتوای کتب علوم تجربی دوره ابتدایی به تمامی ابعاد سلامت پرداخته اما میزان توجه به برخی از ابعاد سلامت از یکنواختی، تعادل و فراوانی مطلوبی برخوردار نبوده است. به طوری که به سلامت زیست محیطی و سلامت جسمی بیشتر و به سلامت معنوی و سلامت روانی کمتر پرداخته شده است.
براهوئی مقدم, نورمحمد , کهرازهی, مجید و براهوئی مقدم, احمد . (1403). تحلیل محتوای کتب علوم تجربی پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به ابعاد سلامتی. پژوهش در آموزش علوم تجربی, 10(شماره 37- ویژه نامه), 33-51. doi: 10.48310/basic.2025.18794.1523
MLA
براهوئی مقدم, نورمحمد , , کهرازهی, مجید , و براهوئی مقدم, احمد . "تحلیل محتوای کتب علوم تجربی پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به ابعاد سلامتی", پژوهش در آموزش علوم تجربی, 10, شماره 37- ویژه نامه, 1403, 33-51. doi: 10.48310/basic.2025.18794.1523
HARVARD
براهوئی مقدم, نورمحمد, کهرازهی, مجید, براهوئی مقدم, احمد. (1403). 'تحلیل محتوای کتب علوم تجربی پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به ابعاد سلامتی', پژوهش در آموزش علوم تجربی, 10(شماره 37- ویژه نامه), pp. 33-51. doi: 10.48310/basic.2025.18794.1523
CHICAGO
نورمحمد براهوئی مقدم , مجید کهرازهی و احمد براهوئی مقدم, "تحلیل محتوای کتب علوم تجربی پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به ابعاد سلامتی," پژوهش در آموزش علوم تجربی, 10 شماره 37- ویژه نامه (1403): 33-51, doi: 10.48310/basic.2025.18794.1523
VANCOUVER
براهوئی مقدم, نورمحمد, کهرازهی, مجید, براهوئی مقدم, احمد. تحلیل محتوای کتب علوم تجربی پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به ابعاد سلامتی. پژوهش در آموزش علوم تجربی, 1403; 10(شماره 37- ویژه نامه): 33-51. doi: 10.48310/basic.2025.18794.1523