1
دانشجوی دکتری شیمی معدنی - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - تبریز - ایران
2
دانشجوی دکتری شیمی تجزیه، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
10.48310/basic.2025.18773.1521
چکیده
آموزش علوم بر یادگیری عمیق مفاهیم علمیو رفع بدمفهومش های فراگیران متمرکز و به شدت تحت تأثیر تفکر برساختگرایی قرار گرفت. از ملزومات آن، انتخاب روش تدریس مناسب و کاوشگرانه است، زیرا نیروهای بالقوه فراگیران را به سطح عملی ارتقا میدهد و معلم را نسبت به توانمندیهای خلاق آگاه میکند. پژوهش زیر برای بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر کاوشگری، بر یادگیری علوم تجربی نهم انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها شامل سه بخش در حیطه دانش، مهارت و نگرش طراحی شد. نتایج نشان داد روش کاوشگری قادر به رفع کردن بدمفهومش "با استفاده از ماشینهای ساده کار کمتری انجام میشود" شد و تفاوت معنادار بین دو گروه مشاهده شد، ولی در مؤلفههای محاسبه کار در ماشینهای ساده و شناخت ماشینهای ساده تفاوت معناداری مشاهده نشد. ارزشیابی تکوینی فراگیران توسط چک لیستی با شاخصهای متفاوتی در زمینه های مختلف مانند طراحی آزمایش، انتخاب وسایل، استفاده درست از وسایل حین آزمایش، جمع آوری دادهها و تبیین و نتیجهگیری، در نتایج مؤلفه های حیطه عاطفی و روانی-حرکتی، تفاوت معناداری بین دادههای استخراج شده وجود داشت و نمرات پیش آزمون و پس آزمون دانشآموزان باهم متفاوت بود. تحلیل کیفی ارزشیابی تکوینی نشان داد کاوشگری تأثیر مثبتی بر مهارت ها، خصوصا مهارت های فرآیندی داشت.
غفارزاده, محمد و غفارزاده, محمدرضا . (1403). مطالعه اثربخشی یادگیری بخش ماشینهای علوم نهم از طریق کاوشگری بر نحوه یادگیری دانش آموزان. پژوهش در آموزش علوم تجربی, 10(شماره 37- ویژه نامه), 52-68. doi: 10.48310/basic.2025.18773.1521
MLA
غفارزاده, محمد , و غفارزاده, محمدرضا . "مطالعه اثربخشی یادگیری بخش ماشینهای علوم نهم از طریق کاوشگری بر نحوه یادگیری دانش آموزان", پژوهش در آموزش علوم تجربی, 10, شماره 37- ویژه نامه, 1403, 52-68. doi: 10.48310/basic.2025.18773.1521
HARVARD
غفارزاده, محمد, غفارزاده, محمدرضا. (1403). 'مطالعه اثربخشی یادگیری بخش ماشینهای علوم نهم از طریق کاوشگری بر نحوه یادگیری دانش آموزان', پژوهش در آموزش علوم تجربی, 10(شماره 37- ویژه نامه), pp. 52-68. doi: 10.48310/basic.2025.18773.1521
CHICAGO
محمد غفارزاده و محمدرضا غفارزاده, "مطالعه اثربخشی یادگیری بخش ماشینهای علوم نهم از طریق کاوشگری بر نحوه یادگیری دانش آموزان," پژوهش در آموزش علوم تجربی, 10 شماره 37- ویژه نامه (1403): 52-68, doi: 10.48310/basic.2025.18773.1521
VANCOUVER
غفارزاده, محمد, غفارزاده, محمدرضا. مطالعه اثربخشی یادگیری بخش ماشینهای علوم نهم از طریق کاوشگری بر نحوه یادگیری دانش آموزان. پژوهش در آموزش علوم تجربی, 1403; 10(شماره 37- ویژه نامه): 52-68. doi: 10.48310/basic.2025.18773.1521