استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
10.48310/basic.2025.18779.1520
چکیده
پژوهش با هدف تحلیل برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی بر اساس سبکهای یادگیری وارک با رویکرد آنتروپی شانون انجام پذیرفته است. بنابراین روش پژوهش کمی و از نوع تحلیل محتوی است. جامعهآماری شامل کل عناصر برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی که با استفاده از روش کل شماری تمام عناصر از جمله اهداف، محتوی، روش تدریس و ارزشیابی مورد تحلیل قرار گرفتند. برای انجام تحلیل محتوا ابتدا چک لیست مناسبی تهیه و در اختیار اساتید حوزه برنامه درسی و روانشناسی تربیتی قرار گرفت و شاخصها مورد تغییر و تعدیل قرار گرفت که پس از تایید، چک لیست به تأیید 6 نفر از متخصصین حوزه مطالعات برنامه درسی و روانشناسی تربیتی نیز رسید. برای تجزیه و تحلیل از روش آنتروپی شانون استفاده گردید. با توجه به تحلیل دادههای به دست آمده از بررسی میزان توجه برنامه های درسی علوم تجربی ششم ابتدایی به سبک های یادگیری به نظر میرسد که در برنامه درسی(هدف، محتوا، روش و ارزشیابی) ششم ابتدایی سبک دیداری در رتبه اول قرار دارد. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت سبک ارجح در برنامههای درسی علوم تجربی ششم ابتدایی سبک دیداری است.
کریمی, سیدبهاالدین و عالی شیرمرد, عبداله . (1403). رویکرد اطلاعاتی آنتروپی شانون در تحلیل محتوی برنامه درسی علوم تجربی. پژوهش در آموزش علوم تجربی, 10(شماره 37- ویژه نامه), 86-100. doi: 10.48310/basic.2025.18779.1520
MLA
کریمی, سیدبهاالدین , و عالی شیرمرد, عبداله . "رویکرد اطلاعاتی آنتروپی شانون در تحلیل محتوی برنامه درسی علوم تجربی", پژوهش در آموزش علوم تجربی, 10, شماره 37- ویژه نامه, 1403, 86-100. doi: 10.48310/basic.2025.18779.1520
HARVARD
کریمی, سیدبهاالدین, عالی شیرمرد, عبداله. (1403). 'رویکرد اطلاعاتی آنتروپی شانون در تحلیل محتوی برنامه درسی علوم تجربی', پژوهش در آموزش علوم تجربی, 10(شماره 37- ویژه نامه), pp. 86-100. doi: 10.48310/basic.2025.18779.1520
CHICAGO
سیدبهاالدین کریمی و عبداله عالی شیرمرد, "رویکرد اطلاعاتی آنتروپی شانون در تحلیل محتوی برنامه درسی علوم تجربی," پژوهش در آموزش علوم تجربی, 10 شماره 37- ویژه نامه (1403): 86-100, doi: 10.48310/basic.2025.18779.1520
VANCOUVER
کریمی, سیدبهاالدین, عالی شیرمرد, عبداله. رویکرد اطلاعاتی آنتروپی شانون در تحلیل محتوی برنامه درسی علوم تجربی. پژوهش در آموزش علوم تجربی, 1403; 10(شماره 37- ویژه نامه): 86-100. doi: 10.48310/basic.2025.18779.1520