رتبه‌بندی مؤلفه‌های تفکر تأملی دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان با روش تاپسیس فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.

2 گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

10.48310/basic.2025.17815.1511

چکیده

تفکر تأملی می‌تواند بخش اساسی تربیت‌معلمان و برنامه‌های آموزشی آن‌ها باشد. تفکر تأملی جزء تفکرات سطح بالا در یاددهی- یادگیری ریاضی است. به نظر می‌رسد معلمان آموزش‌های کافی برای ارتقای توانمندی خود در جهت اجرای تفکر تأملی ندیده‌اند و نیاز است تا ارزیابی دقیقی از وضعیت اجرای تفکر تأملی در میان معلمان انجام می‌گیرد.
روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری 104 دانشجو معلم دختر سال آخر رشته آموزش ابتدایی دریکی از پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان شهر تهران بودند. بر اساس جدول مورگان، 82 دانشجو معلم به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ملاک ورودی، معدل بالا در یک سال گذشته و انگیزه لازم جهت انجام فعالیت در بررسی محتوای کتاب ریاضی دوره ابتدایی بود. صفحاتی از کتب ریاضی دوره ابتدایی انتخاب شدند و بر اساس چند شاخص، هر نوع نقد و ایده‌ای را ابراز کنند. در یک نوبت از آن‌ها خواسته شد تا به پرسشنامه تفکر تأملی کمبر و همکاران پاسخ دهند.
نتایج نهایی تاپسیس فازی و کیفی نشان داد که در بین چهار عامل مربوط به تفکر تأملی؛ درک و فهم بالاترین رتبه و تأمل انتقادی پایین‌ترین رتبه را داشت. دانشجو معلمان از سطح درک و فهم و سپس رفتار عادتمند برخوردار هستند و توانایی کافی درزمینه تفکر تأملی و انتقادی ندارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ranking the Components of Reflective Thinking among Pre-Service Teachers in the Elementary Education Program at Farhangian University Using the Fuzzy TOPSIS Method