1
دانشجوی کارشناسی ارشد زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2
استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده
بهکارگیری روشهای فعال تدریس، یادگیری را به یک جریان دو سویه تبدیل مینماید و سبب تقویت مهارت های دانشآموزان میشود، هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر روش تدریس با رویکرد ساختارگرایی بر میزان یادگیری، با تاکید بر حیطه ی درک مفهومی مبحث قلب درس زیست شناسی پایه دهم، دانشآموزان دختر شهرستان خاش است. روش این پژوهش طرح نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل همه ی دانش آموزان پایه دهم مدارس دخترانه ی شهرستان خاش در سال تحصیلی 1396-1395 است. برای جمع آوری اطلاعات و مبانی نظری از روش اسنادی و برای ارزیابی فرضیه ها از روش پرسشنامه (آزمون کتبی محقق ساخته ) استفاده شد. برای روایی آزمون ها از روایی صوری و محتوایی (نظر متخصصان) و برای بررسی پایایی آزمون ها، از روش کودر-ریچاردسون KR20 استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج آزمون های پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تفاوت معناداری نشان داد. همچنین خرده مقیاس درک مفهومی دانشآموزان گروه آزمایش پیشرفت بهتری نشان دادند. این نتایج نقش و اهمیت روش های فعال تدریس در یادگیری را نشان می دهد.
میری, حجت, & زارع, زهرا. (1396). تأثیر رویکرد ساختارگرایی بر یادگیری دانش آموزان با تاکید بر حیطه ی درک مفهومی درس زیستشناسی. پویش در آموزش علوم پایه, 3(7), 83-102.
MLA
حجت میری; زهرا زارع. "تأثیر رویکرد ساختارگرایی بر یادگیری دانش آموزان با تاکید بر حیطه ی درک مفهومی درس زیستشناسی". پویش در آموزش علوم پایه, 3, 7, 1396, 83-102.
HARVARD
میری, حجت, زارع, زهرا. (1396). 'تأثیر رویکرد ساختارگرایی بر یادگیری دانش آموزان با تاکید بر حیطه ی درک مفهومی درس زیستشناسی', پویش در آموزش علوم پایه, 3(7), pp. 83-102.
VANCOUVER
میری, حجت, زارع, زهرا. تأثیر رویکرد ساختارگرایی بر یادگیری دانش آموزان با تاکید بر حیطه ی درک مفهومی درس زیستشناسی. پویش در آموزش علوم پایه, 1396; 3(7): 83-102.