تأثیر رویکرد ساختارگرایی بر یادگیری دانش آموزان با تاکید بر حیطه ی درک مفهومی درس زیست‌شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

به‌کارگیری روش‌های فعال تدریس، یادگیری را به یک جریان دو سویه تبدیل می‌‌نماید و سبب تقویت مهارت های دانش‌آموزان می‌‌شود، هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر روش تدریس با رویکرد ساختارگرایی بر میزان یادگیری، با تاکید بر حیطه ی درک مفهومی مبحث قلب درس زیست شناسی پایه دهم، دانش‌آموزان دختر شهرستان خاش است. روش این پژوهش طرح نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل همه ی دانش آموزان پایه دهم مدارس دخترانه ی شهرستان خاش در سال تحصیلی 1396-1395 است. برای جمع آوری اطلاعات و مبانی نظری از روش اسنادی و برای ارزیابی فرضیه ها از روش پرسشنامه (آزمون کتبی محقق ساخته ) استفاده شد. برای روایی آزمون ها از روایی صوری و محتوایی (نظر متخصصان) و برای بررسی پایایی آزمون ها، از روش کودر-ریچاردسون KR20 استفاده شده است. به ‌منظور تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزار SPSS استفاده شد.
نتایج آزمون های پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تفاوت معناداری نشان داد. همچنین خرده مقیاس درک مفهومی دانش‌آموزان گروه آزمایش پیشرفت بهتری نشان دادند. این نتایج نقش و اهمیت روش های فعال تدریس در یادگیری را نشان می دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effects of Constructivism Approach in Learning Of Biology Emphasis on Concept Perception

نویسندگان [English]

  • Hojjat Miri 1
  • Dr. Zahra Zare 2
1 Master of Biology student, Farhangian University, Tehran, IRAN.
2 Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN.
چکیده [English]

The use of active teaching methods transforms learning into a two-way/reciprocal flow and enhances the students' skills; The purpose of this study is to investigate the effect of structuralism approach in the field of teaching on the understanding of students in the domain of biology learning (the related topic is heart for the 10th grade of students in the city of Khash). The method used in this research is a semi-experimental design of the unequal control group. In this method, a test group and a control group were selected. The test group consisted of the students who participated in the class of teaching structuralism methodology of biology and the control group consisted of the students who participated in the classroom in a traditional way. The statistical community of this research includes all female students who study in the 10th grade, Khash city, during the academic year of 2016-2017. The results showed that the educational progress of the biology of the experimental group by the structuralism approach was more than the control group and the difference between their means was significant. Also, in subscale of conceptual understanding, students in the experimental group had better progress.

کلیدواژه‌ها [English]

  • structuralism approach
  • learning
  • active teaching method
  • Biology Education