بهره‌گیری از رویکرد تجربی – حسی در فرآیند یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

فرض ما بر اساس مطالعاتی است که نشان می‌دهند بهترین روش‌های اثرگذار تدریس توسط دخالت سیستم‌های اصلی حسی ارائه می‌شوند؛ بنابراین، یادگیری فرد بر اساس آنچه می‌بیند، آنچه می‌شنود و تمرین، شکل می‌گیرد و سیستم حسی دلخواه تعیین‌کننده سبک یادگیری است. به‌منظور اثربخشی، آموزش‌وپرورش باید تجربیات مربوط به حواس پنج‌گانه را مدنظر داشته باشد، زیرا آن چیزی که محرک یادگیری است احساسات خوبی است که ضمن یادگیری به فرد دست می‌دهد. مطالعه حاضر در دو دبیرستان شهرستان ملایر و با همکاری دبیر کامپیوتر و معاون فناوری مدرسه انجام شد. 60 دانش‌آموز کلاس نهم در مطالعه شرکت نمودند. آموزش مطالب طی 10 هفته در دو سطح؛ معلم ناشناخته آنلاین ( UOT)؛ و چهره به چهره با معلم و مربی (WELA ) انجام شد. سطوح مشارکت دانش‌آموزان به کمک نرم‌افزار Graphpad prism موردبررسی قرار گرفت. پرسشنامه‌ها و مشاهدات برای جمع‌آوری داده‌های کیفی استفاده شد. ابتدا سیستم‌های حسی غالب در دو گروه تعیین شدند. سپس، میزان یادگیری دانش‌آموزان از دو روش UOT و WELA بررسی شد. مطالعات نشان داد که حس بینایی و شنوایی نسبت به حواس دیگر غالب هستند. همچنین، یادگیری دانش‌آموزان زمانی که از WELA استفاده شود (درگیری هر دو حس بینایی و شنوایی) مؤثرتر است و باانگیزه بیشتری همراه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Utilizing the sensory-empirical approach in the learning process

نویسنده [English]

  • Dr. Firoozeh Alavian
Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN.
چکیده [English]

Our assumption is based on studies that demonstrate the best methods taught are provided by the interference affecting the main sensory systems. Thus, individual learning is based on what he sees, hears and learns. To determine the effectiveness of education should consider the experiences of the senses, because it is a good feeling is what drives learning while learning to person gives. Present study was performance in two schools of city Malayer, in partnership with the computer and deputy secretary of the school's technology. 60 ninth-grade students participated in the study. Instruction during 10 weeks in two levels: unknown teacher online (UOT); in the absence of coach or teacher, and face to face with a teacher and coach (WELA) was performed. Participation and learning events\were evaluated by using Graphpad prism software. Questionnaires and observations of the researchers were used to collect qualitative data. First, the dominant sensory systems in the two groups were determined by a questionnaire. Then, the learning of students from the two methods UOT and WELA were examined and compared. Studies showed that the sense of smell and hearing are dominant over the other senses. Also, student learning when used WELA is more effective and more motivated.

کلیدواژه‌ها [English]

  • learning
  • experimental science
  • dominant sensory system
  • WELA and UOT