گروه آموزشی فیزیک، پردیس شهید رجایی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران
10.48310/basic.2025.20217.1548
چکیده
نجوم، به عنوان یکی از قدیمیترین علوم، دریچهای میانرشتهای برای درک جهان طبیعی فراهم میکند و با تحریک کنجکاوی، نقش محوری درکاوش علمی ایفا مینماید. با این وجود، علیرغم فواید شناختی و آموزشی اثباتشده، جایگاه آن در بسیاری از نظامهای آموزشی رسمی، چندان پررنگ نیست. این مقاله با هدف بررسی اهمیت، مزایا و راهبردهای اجرایی آموزش نجوم در مدارس، و با استفاده از روش مرور نظاممند مقالات و تحلیل موردی تطبیقی انجام شده است. یافتهها حاکی از آن است که کشورهای توسعهیافته با برنامههای درسی ساختاریافته، ادغام فناوری و تأکید بر پژوهش، موفقتر عمل کردهاند، در حالی که کشورهای در حال توسعه با چالشهایی چون کمبود منابع و برنامهریزی نامنسجم مواجه هستند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که آموزش نجوم نه تنها سواد علمی و تفکر انتقادی را تقویت میکند، بلکه دارای مزایای اجتماعی-فرهنگی عمیقی نیز میباشد. در پایان، راهبردهای عملی برای ادغام مؤثر نجوم در برنامههای درسی، با درنظرگیری بافت آموزشی ایران، ارائه شده است.
کلائی, محمد جواد . (1404). اهمیت آموزش نجوم در مدارس: یک مطالعه مروری نظاممند با تحلیل موردی. پژوهش در آموزش علوم تجربی, 11(38), 21-34. doi: 10.48310/basic.2025.20217.1548
MLA
کلائی, محمد جواد . "اهمیت آموزش نجوم در مدارس: یک مطالعه مروری نظاممند با تحلیل موردی", پژوهش در آموزش علوم تجربی, 11, 38, 1404, 21-34. doi: 10.48310/basic.2025.20217.1548
HARVARD
کلائی, محمد جواد. (1404). 'اهمیت آموزش نجوم در مدارس: یک مطالعه مروری نظاممند با تحلیل موردی', پژوهش در آموزش علوم تجربی, 11(38), pp. 21-34. doi: 10.48310/basic.2025.20217.1548
CHICAGO
محمد جواد کلائی, "اهمیت آموزش نجوم در مدارس: یک مطالعه مروری نظاممند با تحلیل موردی," پژوهش در آموزش علوم تجربی, 11 38 (1404): 21-34, doi: 10.48310/basic.2025.20217.1548
VANCOUVER
کلائی, محمد جواد. اهمیت آموزش نجوم در مدارس: یک مطالعه مروری نظاممند با تحلیل موردی. پژوهش در آموزش علوم تجربی, 1404; 11(38): 21-34. doi: 10.48310/basic.2025.20217.1548