اهمیت آموزش نجوم در مدارس: یک مطالعه مروری نظام‌مند با تحلیل موردی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزشی فیزیک، پردیس شهید رجایی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران

10.48310/basic.2025.20217.1548

چکیده

نجوم، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین علوم، دریچه‌ای میان‌رشته‌ای برای درک جهان طبیعی فراهم می‌کند و با تحریک کنجکاوی، نقش محوری درکاوش علمی ایفا می‌نماید. با این وجود، علیرغم فواید شناختی و آموزشی اثبات‌شده، جایگاه آن در بسیاری از نظام‌های آموزشی رسمی، چندان پررنگ نیست. این مقاله با هدف بررسی اهمیت، مزایا و راهبردهای اجرایی آموزش نجوم در مدارس، و با استفاده از روش مرور نظام‌مند مقالات و تحلیل موردی تطبیقی انجام شده است. یافته‌ها حاکی از آن است که کشورهای توسعه‌یافته با برنامه‌های درسی ساختاریافته، ادغام فناوری و تأکید بر پژوهش، موفق‌تر عمل کرده‌اند، در حالی که کشورهای در حال توسعه با چالش‌هایی چون کمبود منابع و برنامه‌ریزی نامنسجم مواجه هستند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که آموزش نجوم نه تنها سواد علمی و تفکر انتقادی را تقویت می‌کند، بلکه دارای مزایای اجتماعی-فرهنگی عمیقی نیز می‌باشد. در پایان، راهبردهای عملی برای ادغام مؤثر نجوم در برنامه‌های درسی، با درنظرگیری بافت آموزشی ایران، ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Importance of Astronomy Education in Schools: A Systematic Review with a Case Analysis