ارزیابی خطاهای دانش آموزان پایه ششم بر اساس مدل تحلیل نیومن در مفاهیم سطح و حجم هندسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ریاضی، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی

2 گروه مدیریت آموزشی، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، الیگودرز، ایران.

10.48310/basic.2025.18434.1516

چکیده

هدف از این پژوهش، ارزیابی خطاهای دانش‌آموزان پایه‌ ششم بر اساس مدل تحلیل نیومن در مفاهیم سطح و حجم بود. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی‌–‌همبستگی از نوع پیمایشی بود. جامعه‌ آماری شامل دانش‌آموزان پایه‌ ششم ابتدایی شهر ازنا در سال تحصیلی ۱۴۰۱–۱۴۰۲، به تعداد ۱۲۹۸ نفر بود. نمونه‌ آماری به تعداد ۱۵۰ دانش‌آموز، به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شد. ابزار استفاده‌ شده آزمون محقق‌ساخته مشتمل بر ۵ سؤال در سه ساختار مفهومی، کاربردی و محاسباتی ,مصاحبه‌ی کیفی از دانش‌آموزان برای شناسایی خطاها بود. روایی آزمون با روایی محتوایی و پایایی آزمون به روش آلفای کرونباخ (۰٫۹۵) تأیید گردید. تجزیه ‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی ۲۶ انجام شد. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که دانش‌آموزان در سطح خطای خواندن، %۲ ؛ در سطح درک، %۵۴ ؛ در سطح تبدیل، %۳۷ ؛ در سطح پردازش، %۲۴ ؛ و در سطح کدگذاری، %۲۸خطا داشتند. بنابراین، کمترین خطا مربوط به سطح خواندن و بیشترین خطا مربوط به سطح درک و سپس تبدیل بود. بین عملکرد دانش‌آموزان و خطاهای پنج‌گانه‌ی نیومن رابطه‌ای منفی و معنادار وجود داشت. در مقایسه دوتایی ساختارها، بین دو ساختار کاربردی و محاسباتی با ضریب همبستگی فی برابر با ۰٫۴۰، ارتباط قوی‌تری مشاهده شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of sixth grade students' errors based on the Newman analysis model in geometric concepts of surface area and volume

نویسندگان [English]

  • shayesteh Rezaei 1
  • Nasrin Sari 2
1 Department of Mathematics, Aligudarz Branch, Islamic Azad university
2 Department of Educational Management, Aligudarz Branch, Islamic Azad university
چکیده [English]

The aim of this study was to evaluate sixth grade students' errors based on Newman's analysis model in surface and volume concepts. The study was applied in terms of its purpose and descriptive-correlational in terms of its implementation method. The statistical population consisted of 1298 sixth grade elementary school students in Azna city in the academic year 1401-1402. A statistical sample of 150 students was selected by random-cluster method (six classes). The tool used in this study was, in addition to a researcher-made test consisting of 5 questions in three conceptual, applied and computational structures; a qualitative interview of students for the answers given and the identification of errors. The validity of the test was confirmed by the content validity ratio index. The reliability of the test was also confirmed by the Cronbach's alpha method (0.95). Data analysis was performed with SPSS 26 software. The results showed that students had 2% errors in reading errors; 54% errors in comprehension errors; 37% errors in conversion errors; 24% errors in processing errors; and 28% errors in encoding errors. Therefore, the lowest errors were related to the reading level and the highest errors were related to the comprehension and then conversion levels. There was also a negative and significant relationship between students' performance and Newman's five errors. This means that the more students' errors increase, the less their performance decreases. Also, in a pairwise comparison of structures, the stronger the relationship was between the two functional and computational structures with a correlation coefficient of 0.40.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Evaluation of errors
  • geometric concepts of surface area and volume
  • Newman error analysis
  • sixth grade