تحلیل پدیدارشناسانه تجارب زیسته معلمان ابتدایی از کاربرد بازی و معما در آموزش ریاضیات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 استادیار، گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.48310/basic.2025.4580

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته معلمان ابتدایی از کاربرد بازی و معما در آموزش ریاضیات انجام شد. رویکرد پژوهش، کیفی با روش پدیدارشناسی بود. مشارکت‌کنندگان بالقوه این پژوهش، معلمان ابتدایی شهرستان پاسارگاد بودند که از میان آن‌ها، 14 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. اعتبار داده‌ها با بهره‌گیری از ملاک‌های اعتمادپذیری، انتقال‌پذیری، اتکاپذیری و تأییدپذیری مورد ارزیابی قرار گرفت. داده‌های پژوهش منجر به شناسایی پنج مضمون اصلی شامل "تسهیل در تحقق اهداف آموزش ریاضی"، "کمک به ایفای بهتر نقش معلمی"، "استفاده بهینه از ابزار و امکانات"، "چالش‌های موجود" و "راهکارها و پیشنهادها" شد. با تحلیل مضامین استخراج‌شده می‌توان دریافت که علی‌رغم تجارب غنی مشارکت-کنندگان درخصوص روش تدریس مبتنی بر بازی در آموزش ریاضی، متأسفانه معما برای برنامه-ریزان و مؤلفان کتب درسی، معلمان، والدین و دانش‌آموزان در اولویت نبوده و بیشتر جنبه سرگرمی دارد. لازم است برنامه‌ریزان آموزشی اقداماتی جهت تقویت جایگاه معما در آموزش ریاضی و ایجاد سایت‌های داخلی طراحی معماها و بازی‌های آموزشی را در دستور کار خود قراردهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Phenomenological analysis of primary teachers’ lived experiences of using games and puzzles in mathematics education

نویسندگان [English]

  • Zahra Hamidi 1
  • Azar Davodi 2
  • Sare Haghkhah 3
1 Graduated of primary education, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Mathematics Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The present study aimed to explore the lived experiences of primary school teachers on the use of game and puzzle in mathematics education. The research approach was qualitative with a phenomenological method. Potential participants of this study were primary school teachers of Pasargad city from whom 14 participants were selected through purposive sampling method. Data were collected through semi-structured interviews. Thematic analysis was used to analyze the data. Thematic analysis method was employed to analyze the data. The validity of the data was evaluated through credibility, transferability, dependability and confirmability. The data of the study led to the identification of five comprehensive themes, including "facilitation in actualizing the goals related to mathematics education", "helping the teacher to attain to more qualified performance", "optimum usage of tools and facilities", "existing challenges" and "solutions and suggestions". By analyzing the extracted themes, it can be realized that despite the rich experiences of the participants regarding the game-based teaching method in mathematics education, unfortunately, the puzzle is not a priority for the planners and authors of textbooks, teachers, parents and students, and it is more of an entertainment aspect. It is necessary for educational planners to take measures to strengthen the role of puzzle in math education and to create internal sites for the design of educational puzzles and games.

کلیدواژه‌ها [English]

  • primary education
  • mathematics education
  • game
  • lived experiences
  • puzzle