پداگوژی دانش محتوا (PCK) در آموزش زیست شناسی سلولی: زیست‌شناسی سلولی باید به شکل تجربی تدریس شود

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

طی 20 سال گذشته، در تمامی سطوح اهداف آموزشی و در تمامی رشته‌های علوم‎پایه تغییرات چشمگیری ایجادشده است. امروزه، تأکید از آموختن اصول و حقایق تئوری علمی به توسعه درک عمقی مفاهیم تغییر‌جهت داده است. تجدید نظر در سازمان کنونی آموزش نیز مدافع دستورالعمل‌هایی است که با دیدی وسیع بر روی درک یکپارچه چند مفهوم اساسی شاخه‌های مختلف علوم و به‎صورت بین رشته‎ای سرمایه‌گذاری کرده باشند. چنین تغییراتی مستلزم آن است که معلمان علوم از مفهوم‌سازی‌های عمیق برای هدایت تجربی استفاده کنند. این تحول نیاز به تغییر قابل‌توجهی در رویکرد و نگرش معلمان و دانش‌آموزان و همچنین در روش‌ها و تکنیک‌های موردنیاز برای آموزش گرایش‌های مختلف علوم؛ ازجمله، زیست سلولی دارد. نیاز واضح در درک چگونگی تعاملات سلولی-مولکولی و تعیین عملکرد این ماشین بسیار پیچیده، زیبایی خاصی دارد که با در نظر گرفتن شکل تجربی آن، حرکت از سطح ساده به یادگیری علمی مفهومی و عملی، به‎کارگیری یادگیری مبتنی بر حل مسئله، مطالعات موردی و نقشه‌های مفهومی و بسیاری از روش‎های دیگر منجر به خلق دنیایی متفاوت در درک مباحث سلولی-مولکولی می‌شود؛ موضوعی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content Knowledge Pedagogy (PCK) in Cellular Biology Education: Cell Biology should be taught in an Experimental form

نویسنده [English]

  • Dr. Firoozeh Alavian
Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN.
چکیده [English]

Over the past 20 years, significant changes have been made at all levels of educational-scientific goals and in all disciplines of basic science. Today, the emphasis on learning the principles and theoretical facts of science has changed the development of deep understanding of concepts. Revise the current training organization also defends guidelines that have paved the way for an integrated understanding of the basic concepts of different branches of science and interdisciplinary. Such changes require that science teachers use deep integrated concepts for empirical guidance. This transformation requires a significant change in approach and attitude of teachers and students, as well as the methods and techniques needed to teach science trends, including cell biology. The clear need to understand how are cellular-molecular interactions and the performance of this very complex machine has a special beauty that, considering its empirical form, Moving from a simple level to conceptual and practical learning, using problem-based learning, case studies, conceptual maps, and many other methods leads to a different world in understanding cell-molecular issues; the subject in this article we will pay it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Cell biology
  • Research
  • Experimental
  • Mind map