تأثیر کاربرد مفاهیم فیزیک در آموزش مفاهیم مشتق و انتیگرال بر انگیزش تحصیلی ریاضی دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم پایه - دانشگاه فرهنگیان- تهران- ایران

2 عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی، تبریز، ایران

3 گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

4 گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف این تحقیق مقایسه و بررسی تاثیر کاربرد مفاهیم فیزیک و روش تدریس سنتی در آموزش مشتق و انتیگرال بر انگیزش تحصیلی ریاضی دانش آموزان می باشد. روش این پژوهش از نوع طرح نیمه آزمایشی بود که در آن نمونه ای شامل دو کلاس 31 نفره از دانش آموزان پیش دانشگاهی رشته ریاضی-فیزیک آموزش و پرورش ناحیه 4 تبریز انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه روش تدریس کاربرد مفاهیم فیزیک و روش آموزش معمول بر ای مشتق و انتیگرال مورد مطالعه قرار گرفتند. در فرایند اجرا، در کلاس درس ریاضی یک گروه در معرض روش تدریس کاربرد مفاهیم فیزیک قرار گرفت و گروه دوم به همان روش معمول آموزش دیدند. نتایج حاصل از روش تحلیل کواریانس نشان داد که در اثربخشی دو روش آموزش بر روی مولفه های انگیزش تحصیلی ریاضی (عزت نفس، انگیزش درونی و علاقه) دانش آموزان تفاوت دارد. دانش آموزانی که با روش کاربرد مفاهیم فیزیک آموزش دیده بودند، انگیزش تحصیلی ریاضی بالاتری را نشان دادند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of the physic concepts applying in Integral and Derivative concepts learning on student’s Academic motivation

نویسندگان [English]

  • Dr. Naser Karimi 1
  • Dr. Hossein Vahedi 2
  • Dr. Rasoul Rezaei 3
  • Dr. Ali Eghbali 4
1 Basic Science Departments, Farhangian University, Tehran, IRAN.
2 Faculty Member of Farhangian University, Allameh Amini Campus, Tabriz, IRAN.
3 Educational Psychology Department, Farhangian University, Tehran, IRAN.
4 Educational Psychology Department, Farhangian University, Tehran, IRAN.
چکیده [English]

The purpose of this investigation is to compare and study the effect of learning by physic concepts method and traditional method on student’s Mathematic Academic motivation. The method of study was semi-experimental and the sample contains two groups of 31 students from the college grade in Tabriz 4th Education Office were selected and studied after random Replacement in two groups (learning by physic concepts method and traditional method). In the process of implementation, In Mathematics Education classroom, first group was subjected to learning by physic concepts method, And the second group was trained in the same traditional method.
Covariance analysis method results show significant difference between two learning methods in effect two classes students’ Academic motivation in all components (Self-Esteem, Internal motivation and insert). The Students that trained in the physic concepts method showed higher academic motivation.

Covariance analysis method results show significant difference between two learning methods in effect two classes students’ Academic motivation in all components (Self-Esteem, Internal motivation and insert). The Students that trained in the physic concepts method showed higher academic motivation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • physic concepts applying
  • Mathematics Academic motivation
  • Students