استفاده از سازمان دهنده های گرافیگی در آموزش ریاضیات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه فرهنگیان، گروه آموزشی علوم پایه، تهران، ایران.

چکیده

سازمان دهنده های گرافیگی ابزاری جهت کمک به معلمان و دانش آموزان در طراحی برنامه های درسی، فرایند یادگیری و ارزشیابی می باشد. این سازمان دهنده ها دارای تنوع زیادی هستند که از آن جمله می توان به فلوچارت، نقشه ذهنی و نقشه مفهومی، درخت شبکه ای، نقشه عنکبوتی، نقشه استخوان ماهی، نقشه چرخه ای و ... اشاره نمود. به کارگیری جلوه های تصویری متنوع در سازمان دهنده های گرافیگی، موجب برقراری ارتباط بین دو نیمکره چپ و راست مغز شده و درنتیجه تأثیر چشمگیری در فرایند یاددهی- یادگیری دارند. در این مقاله ضمن معرفی سه نوع سازمان دهنده ی گرافیکی (فلوچارت، نقشه ذهنی و نقشه مفهومی)، با ذکر نمونه هایی، به بیان کاربرد آن ها در آموزش ریاضیات خواهیم پرداخت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Use of Graphic Organizers in Mathematics Education

نویسنده [English]

  • Dr. Sareh Haghkhah
Faculty Member of Farhangian University, IRAN.
چکیده [English]

Graphic organizers are a tool to help teachers and students in curriculum design, learning process and evaluation. These organizers are very diverse Such as: flowchart, mind map and concept map, network tree, spider map, fish bone map, cyclic map and etcetera. The use of various visual effects in graphic organizers leads to the connection between the two left and right hemispheres of the brain and therefore it has a significant effect on the teaching and learning process. In this paper, introducing three types of graphical organizers (flowchart, mind map and concept map), we will mention examples of their application in mathematics education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Graphic organizer
  • Flowchart
  • Mind map
  • Concept Map
  • Mathematics Education