نقدی بر آموزش علوم پایه در ایران معاصر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد یاردانشگاه پیام نور، ایران.

2 دبیر فیزیک، آموزش و پرورش خواف، ایران.

چکیده

در این مقاله، آموزش علوم پایه را در دوران معاصر ایران با قرون گذشته، مخصوصاً دوره شکوفایی علمی ایران که همزمان با قرون وسطی در اروپا و غرب است، مقایسه و نقاط قوت و ضعف آموزشی این دو دوره بیان گردید. اولین ضعف در حوزه علوم مربوط به حفظ و نگهداری داشته های علمی دانشمندان قدیمی ایران است. ضعف‌های مدل‌های آموزشی دوران معاصر که شامل سبک آموزش (اصوالگرایانه)، تخصص گرایی صرف، دید جزئی نگر به علم و عدم توجه به مفاهیم فیزیکی است، بیان شد. این ضعف‌ها باعث کاهش استقبال دانش‌پژوهان و علاقمندان از رشته های علوم پایه، خصوصاً رشته فیزیک شده است. عدم شناخت متقابل هدف و عدم مبادله اطلاعات بین دانشمندان علوم پایه و مهندسین علوم باعث کندی پیشرفت صنعت و تکنولوژی در کشور شده است. در این مقاله این ضعف‌ها را بیان و راه حل‌های پیشنهادی را ارائه نموده‌ایم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Critique of Basic Science Education in Contemporary Iran

نویسندگان [English]

  • Dr. Yousef Yousefi 1
  • Hamide Fakhari 2
1 Faculty Member of Payam -e- Nour University, IRAN.
2 Teacher of Physics, Khaf, IRAN.
چکیده [English]

In this article, the teaching of basic science in the contemporary period of Iran with the past century, especially the scientific flourishing of Iran, which coincided with the Middle Ages in Europe and the West, was compared and the educational strengths and weaknesses of these two periods were expressed. The first weakness in the field of science is the conservation of the scientific knowledge of old Iranian scientists. The weaknesses of contemporary educational models, which include the style of education (modularism), mere specialization, the partial view of science, and the lack of attention to physical concepts. These weaknesses have reduced the acceptance of scholars and enthusiasts from basic sciences, especially physics. The lack of mutual understanding between the purpose and the lack of exchange of information between basic science scientists and engineers has slowed the progress of industry and technology in the country. In this paper, we present these weaknesses and present proposed solutions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Science
  • Philosophy of Science
  • Development
  • Technology
  • Physics