اهمیت معلمان زن در عرصه آموزش ریاضیات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه الزهرا تبریز، ایران

چکیده

در این مقاله به بررسی نقش زنان در دنیای ریاضی و به‌ویژه اهمیت معلمان زن در آموزش ریاضیات می‌پردازیم. کلیشه‌های جنسیتی موجود در دنیا همواره خواسته است زنان را از عرصه ریاضیات دور نماید‏، اما در طول تاریخ زنانی را داشته‌ایم که در دنیای ریاضیات تغییرات اساسی ایجاد کرده‌اند. پس در این راستا باید تلاش نماییم فرصت‌های بهتری برای زنان ایجاد کنیم تا بیشتر و با قدرت‌تر وارد دنیای ریاضیات شوند. امروزه تقریبا در همه دبیرستان‌های دخترانه و در بیشتر مدارس ابتدایی چه دخترانه و چه پسرانه معلمان زن هستند که عهده‌دار آموزش درس ریاضی به دانش‌آموزان ‏هستند. در این پژوهش به بیان اهمیت نقش زنان به عنوان معلم ریاضی می‌پردازیم‏ و مساله را از بعد‌های توسعه حرفه‌ای و تقویت پایه‌های علمی معلمان ریاضی زن‏، تغییر نگرش معلمان زن نسبت به آموزش ریاضی به دختران و مهارت معلمی زنان در ایجاد انگیزه و کنترل اضطراب دانش‌آموزان‌ بررسی می‌نماییم. هم‌چنین در ادامه تاثیر معلمان زن در ایجاد انگیزه و علاقه‌مندسازی دانش‌آموزان، به ویژه دانش‌آموزان دختر نسبت به درس ریاضی و برقراری رابطه عاطفی مناسب با دانش‌آموزان جهت کاهش استرس در کلاس درس ریاضی و پیشرفت درسی آن‌ها را با بیان تجاربی از نویسنده بیان خواهیم کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Importance of Female Teachers in Mathematics Education

نویسنده [English]

  • Fatemeh Raei
Department of Mathematics, Farhangian University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

In this paper we investigate the role of women in the mathematics and, in particular, the importance of female teachers in mathematics education. The gender stereotypes in the world have always tried to exclude women from mathematics, but in history, women have made fundamental changes in mathematics. So, we must try to create better opportunities for women to learn mathematics more and more. Nowadays, in almost all girl's high schools and in most primary schools, women teachers teach math for students. Thus, we study the importance of the role of women as a math teacher in the point of views: professional development and the scientific foundations of women's mathematical teachers, changing the attitudes of female teachers toward mathematical education for girls and the teachers' skills in motivating and controlling anxiety of students. In addition, by some experiences from the author, we explain the effect of female teachers on motivating and encouraging students, especially female students, to learn math and reduce stress of students in the math classroom.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mathematics Education
  • female teachers
  • Professional Development
  • Motivation