بررسی اثر دانش محتوا (CK) بر روی پداگوژی دانش محتوا (PCK) مبحث فتوسنتز در برخی دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی (مطالعه موردی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

تحقیق در مورد توسعه حرفه‌ای معلمان در دو دهه گذشته افزایش‌یافته است. براین اساس، مطالعات زیادی بر روی دانش موضوعی (CK) و پداگوژی دانش محتوا (PCK) معلمان علوم مختلف انجام‌شده است؛ اما در مورد دانش موضوعی و پداگوژی دانش محتوا معلمان علوم ابتدایی؛ خصوصا مبحث فتوسنتز، مطالعات محدودی انجام‎شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر میزان و کیفیت دانش موضوعی بر روی پداگوژی دانش محتوا مبحث فتوسنتز و رشد گیاهان در گروهی از دانشجو معلمان آموزش ابتدایی پردیس فاطمه زهرا (س) اصفهان است. در این پژوهش، محتوای زیستی فتوسنتز و رشد گیاهان مورد بررسی قرار گرفت. جامعه مورد پژوهش شامل 25 دانشجو معلم رشته علوم تربیتی اصفهان بودند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه، آماده‌سازی طرح درس و مصاحبه استفاده شد. اکثر دانشجو معلمان در پایان ترم یک، از مشکلات مفهومی دانش آموزان در زمینه فتوسنتز چندان آگاه نبودند و در انتخاب مهم‌ترین مفاهیم مشکل داشتند. درحالی‌که همین دانشجویان در پایان ترم دو؛ و شرکت در کلاس‎های درس آموزش علوم، در درک مشکلات مفهومی دانش آموزان قوی‌تر عمل نمودند، همچنین، هیچ‌یک از دانشجویان تجربیات زیادی در زمینه تدریس علوم نداشتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study the effect of Content Knowledge (CK) on Pedagogical Content Knowledge (PCK) of Photosynthesis in some Elementary Education Teachers Student (Case Study)

نویسنده [English]

  • Dr. Firoozeh Alavian
Department of Basic Sciences, Farhangian University, IRAN.
چکیده [English]

The research on teacher development has increased over the past two decades. Based on this, many studies have been done on the content knowledge (CK) and the pedagogical content knowledge (PCK) of different science teachers, but limited studies have been conducted on the content knowledge and pedagogical content knowledge of elementary schools science teachers; Especially the topic of photosynthesis. The purpose of this study was to investigate the effect of content knowledge on pedagogical content knowledge of photosynthesis and plant growth in a group of elementary education teachers students at Fatemeh Zahra Campus of Esfahan. The population of the study consisted of 25 students of educational sciences. A questionnaire, preparation of lesson plan and interview were used to collect data. The most student teachers at the end of the first semester and attending science education classes were not very knowledgeable about conceptual problems of students in the field of photosynthesis and they had difficulties to choose the most important concepts. While the same students in the second semester were more effective in understanding the conceptual problems of students, also, none of the students had much experience in teaching science.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "CK"
  • "PCK"
  • "Plant"
  • "Photosynthesis"
  • "Growth"