بررسی ساحت هنری و زیبایی شناختی کتاب ریاضی سوم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی مشهد.

2 مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی مشهد.

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی ساحت زیبایی شاسی( خلاقیت و ذوق هنری ) در هر کدام از موارد سه گانه تصویر، متن و تمرین‌های کتاب ریاضی سوم ابتدایی می‌باشد. در ابتدا به بررسی چند مورد از تحقیقات صورت گرفته برای غنی سازی پژوهش حاضر و همچنین نظریه جان دیویی را در باب زیبایی شناسی می-پردازیم سپس با در نظر داشتن اهمیت و ضرورت پژوهش سعی در پاسخ به سوالات پژوهش برآمدیم. به همین منظور سه فصل از کتاب به صورت تصادفی(1-4-7) با هشت مولفه استخراج شده از سند تحول برای شناسایی میزان انطباق و هماهنگ بودن با سند تحول مورد بررسی قرار گرفت نتیجه کمبود توجه یه ساحت زیبایی شناختی و هنر در این کتاب به عنوان نیروی تحریک کننده خلاقۀ آدمی علی رغم تاکید فراوان در اسنادبالادستی می‌باشد. نتایج حاصله نشاندهندۀ فاصله معنادار کتاب تحلیل شده با ارزش‌ها و آرمان‌های ساحت هنری ذکرشده در سند تحول بنیادین می‌باشد که نیازمند تغییر رویکرد برنامۀ درسی و توجه حداکثری به این ساحت ارزشمند است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The study of artistic and aesthetic art in the third elementary school mathematics

نویسندگان [English]

  • Javad Noorbakhsh 1
  • Mohmmad Nabi Kheirabadi 2
1 Farhangian University, IRAN.
2 Farhangian University, IRAN.
چکیده [English]

The purpose of the present research is to study the beauty of the chassis (creativity and artistic spirit) in each of the triple cases of the image, text and exercises of the third elementary mathematical book. At first, we examined a few of the researches carried out to enrich the present research as well as We examined John Dewey's theory of aesthetics and then, considering the importance of research, we tried to answer the research questions. What was so surprising and important was the lack of attention to the aesthetic and art as a creative human stimulus Although there is a lot of emphasis in the documents, three chapters of the book are randomly (1-4-7) with 8 The component extracted from the transformation document is examined to identify the degree of compliance and coincide with the transformation document. The results show the meaningful gap of the analyzed book With the values and aspirations of the artistic realm outlined in the Transformation Document, which requires a change in the curriculum approach. And the maximum attention to this area is worthwhile.

کلیدواژه‌ها [English]

  • artistic understanding
  • john Dewey
  • Aesthetics
  • elementary three math
  • Creativity