استفاده از راهبرد تشبیه در آموزش علوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

آموزش علوم بر گسترش یادگیری و انتقال مهارت‌ها به فراگیران تمرکز دارد به طوری که فراگیران بتوانند از دانش و مهارت‌های کسب شده در زندگی روزمره و فعالیت‌های حرفه‌ای به طور مؤثر استفاده کنند. تشبیه فرایندی است که فراگیر دانش و مهارت‌های مربوط به یک حوزه را با تشخیص شباهت‌ها و تفاوت‌های بین دو حوزه، در حوزه دیگر به کار می‌برد. تشبیه یک قابلیت اساسی شناختی است که در تدریس و یادگیری علوم به کار می‌رود. در این مقاله، تشبیه و مدل‌های تدریس با تشبیه و اهمیت استفاده از آن در آموزش علوم به اختصار معرفی خواهد شد. سپس به برخی از محدویت‌ها و چالش‌های استفاده از تشبیه در آموزش علوم اشاره می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Using Analogy Strategy in Science Education

نویسندگان [English]

  • Dr. Majid Afshari
  • Dr. Ali Akbar Ebn Ali
Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN.
چکیده [English]

Abstract: Science education focuses on extending learning and transferring skills to learners so that learners can effectively use the knowledge and skills gained in daily life and professional activities. Analogy is a process that learners apply knowledge and skills related to one domain in another domain by recognizing the similarities and differences between the two domains. The analogy is an essential cognitive ability that used in teaching and learning experimental sciences. In this paper, analogy, teaching models based on analogy and the importance of using them in teaching experimental sciences will be briefly introduced. Then, some of limitation and challenges of using analogy in teaching of science will be mentioned. Then, some of limitation and challenges of using analogy in teaching of science will be mentioned. Then, some of limitation and challenges of using analogy in teaching of science will be mentioned. Then, some of limitation and challenges of using analogy in teaching of science will be mentioned.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching
  • analogy
  • skill
  • science education