رابطه خلاقیت معلمان با اثربخشی تدریس ریاضی پایه ششم دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علوم تحقیقات تهران، ایران.

2 دکتری تخصصی مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، ایران.

4 عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه خلاقیت معلمان با اثربخشی تدریس ریاضی پایه ششم دوره ابتدایی بود. جامعه آماری تمامی دانش-آموزان پایه ششم مدارس ابتدایی دولتی منطقه 2 (518 نفر) شهر تهران بود که 251 نفر بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و طبق فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شد. برای جمع‌آوری اطلاعات پژوهش، از سه پرسشنامه استاندارد خلاقیت رندسیپ (2006) برای سنجش خلاقیت معلمان، پرسشنامه اثربخشی پارسونز(2009) برای سنجش اثربخشی کلاس درس ریاضی و پرسشنامه اثربخشی تدریس پاینتا وهمر(2008) برای سنجش اثربخشی تدریس ریاضی استفاده گردید. سوالات هر سه پرسشنامه به صورت پنج‌گزینه‌ای و براساس مقیاس لیکرت امتیازبندی شدند. برای سنجش پایایی پرسشنامه‌ها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید. روایی ابزارها با استفاده از روش محتوایی و صوری تأیید شد. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد رابطه بین خلاقیت معلمان با حمایت عاطفی، سازماندهی کلاس، حمایت آموزشی و به طور کلی اثربخشی تدریس مثبت و معنی‌دار می‌باشد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که متغیر خلاقیت بر اثربخشی تدریس معلمان درس ریاضی مؤثر است. همچنین نتایج نشان داد که رابطه بین خلاقیت معلمان با مولفه‌های اثربخشی کلاس درس (انطباق، تحقق اهداف، رضایت شغلی و تعهد سازمانی) مثبت و معنی‌دار می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

the relationship between teachers' creativity and the effectiveness of math instruction in sixth-grade public elementary

نویسندگان [English]

  • Zahra Kazazi 1
  • Dr. Salahedin Ebrahimi 2
  • Ali Seyfi 3
  • Amin Esfahanizadeh 4
1 Master of Science in Educational administration, IRAN.
2 PhD in Educational administration University, Tehran, IRAN.
3 Master of administration in Educational Management,Tehran, IRAN.
4 Faculty member of Farhangian University, Tehran, IRAN.
چکیده [English]

The aim of the present study was to investigate the relationship between teachers' creativity and the effectiveness of sixth grade math teaching in primary schools. The statistical population was all sixth grade students of public elementary schools in District 2 of Tehran. Out of 518 of them, 251 were selected as a sample based on random sampling method and Cochran's formula. To collect research data, three standard questionnaires of Rendering Creativity (2006) were used to measure teachers' creativity, Parsons (2009) Questionnaire to measure the effectiveness of mathematics classroom and Pinta (2008) questionnaire to measure the effectiveness of mathematics teaching were used. The questions of all three questionnaires were scored in five options based on the Likert scale. Cronbach's alpha test was used to assess the reliability of the questionnaires. The validity of the tools was confirmed using content and face method. Pearson correlation coefficient and regression tests were used to analyze the data. The results showed that the relationship between teachers' creativity and emotional support, class organization, educational support and in general the effectiveness of teaching is positive and significant. The results of regression test showed that the creativity variable is effective on the effectiveness of teaching mathematics teachers.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creativity
  • Effectiveness
  • Teaching Effectiveness
  • Emotional Support
  • Class Organization
  • Educational Support
  • Mathematics Lesson