1
دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، معلم آموزش و پرورش شهر سیمرغ، مازندران، ایران.
2
استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی و تحلیل محتوای بخشهای شیمی علومتجربی دورهی ابتدایی با تکنیک ویلیام رومی و ارائهی مطالب و پیشنهادهایی به برنامهریزان به منظور بهبود و اصلاح کتابهای درسی میباشد. بر این اساس متون، تصاویر و پرسشهای بخشهای شیمی کتابهای علوم تجربی مورد تحلیل قرارگرفت. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع تحقیق توصیفی و روش مطالعهی آن تحلیل محتوای کمی بر اساس روش ویلیام رومی میباشد و جامعهی آماری آن شامل تمام بخشهای شیمی کتابهای علوم تجربی دورهی ابتدایی میباشد که از 74 صفحه تشکیل شده است. به سبب محدود بودن حجم جامعه، نیازی به نمونهگیری نبوده و همهی محتوا به عنوان جامعهی آماری انتخاب شده و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. برای محاسبهی ضریب درگیری از روش ویلیام رومی استفاده شده است و ضریب درگیری متن و تصاویر به ترتیب 7/0 و 75/0 میباشد که به صورت فعال ارائه شدهاند و ضریب درگیری پرسشها با مقدار 5/4 به صورت غیرفعال ارائه شده است.
امیری رودباری, سحر, & زارعی کیاسری, ابراهیم. (1400). تحلیل محتوای بخشهای شیمی کتابهای علوم تجربی دورهی ابتدایی بر اساس روش ویلیام رومی. پویش در آموزش علوم پایه, 7(22), 21-31.
MLA
سحر امیری رودباری; ابراهیم زارعی کیاسری. "تحلیل محتوای بخشهای شیمی کتابهای علوم تجربی دورهی ابتدایی بر اساس روش ویلیام رومی". پویش در آموزش علوم پایه, 7, 22, 1400, 21-31.
HARVARD
امیری رودباری, سحر, زارعی کیاسری, ابراهیم. (1400). 'تحلیل محتوای بخشهای شیمی کتابهای علوم تجربی دورهی ابتدایی بر اساس روش ویلیام رومی', پویش در آموزش علوم پایه, 7(22), pp. 21-31.
VANCOUVER
امیری رودباری, سحر, زارعی کیاسری, ابراهیم. تحلیل محتوای بخشهای شیمی کتابهای علوم تجربی دورهی ابتدایی بر اساس روش ویلیام رومی. پویش در آموزش علوم پایه, 1400; 7(22): 21-31.