شیمی آشپزخانه‌ای راهکاری برای انجام فعالیت های عملی شیمی در آموزش مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

با شیوع جهانی COVID-19، کلاس‌های حضوری در اکثر نقاط جهان تعطیل شد و جای خود را به آموزش‌های مجازی داد. در حالی‌که آموزش از راه دور برای همه مدرسان یک چالش بود، برگزاری کلاس‌های آزمایشگاهی برای مدرسان دروس شیمی به یک چالش بزرگ‌تر تبدیل شده بود. یک روش ساده و کارآمد برای آموزش‌های عملی شیمی در دوره‌های مجازی استفاده از شیمی آشپزخانه‌ای است. این رویکرد، فعالیت‌های ساده‌ای را که دانش‌آموزان می‌توانند در خانه انجام دهند و تکمیل کاربرگ‌هایی که مشاهدات آن‌ها را به تئوری تدریس شده مرتبط می‌کند، را شامل می‌شود. آزمایش‌هایی که فراگیران بتوانند به طور ایمن در خانه و بدون نیاز به خرید مواد و وسایل آزمایشگاهی تجاری گران قیمت انجام دهند، هم از نظر اقتصادی ارزشمند خواهند بود و هم بخشی از برنامه درسی را پوشش خواهند داد. در طراحی آزمایش‌های خانگی باید سه نکته سادگی، در دسترس بودن مواد و تجهیزات برای انجام آزمایش و ایمنی را در نظر داشت. پژوهش حاضر مطالعه ای مروری بر فعالیت‌های انجام شده در زمینه شیمی آشپزخانه‌ای در طول همه گیری کرونا می-باشد. بررسی‌ها نشان دادند فراگیران انگیزه بالایی برای انجام این آزمایش‌ها داشتند و به اهداف یادگیری نسبتا مشابه با سال‌های قبل در آزمایشگاه‌های حضوری دست یافتند.

کلیدواژه‌ها