منظور از آموزشSTEM چیست؟ مروری بر پژوهش‌های انجام شده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی،‌ دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

امروزه رویکرد آموزشی STEM به یک جنبش جهانی تبدیل شده‌است. زندگی در قرن حاضر به یک‌سری مهارت‌هایی نیاز دارد که از طریق STEM می‌توان به آنها دست یافت. این رویکرد آموزشی شکاف بین تئوری و عمل را از بین می‌برد و نوعی ترکیب تلفیقی از چهار رشته‌ی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است. در این روش معلم نقش راهنما را دارد و برخلاف روش سنتی معلم، علم را به فراگیران دیکته نمی‌کند. همچنین این روش، مشارکت فعال فراگیران را می‌طلبد. در بررسی‌های انجام شده مشخص گردیده که این رویکرد آموزشی موجب بهبود یادگیری در فراگیران می‌شود. چرا که فراگیران را برای حل مسائل در دنیای واقعی آماده می‌کند. امروزه کشورهای پیشرفته‌ی جهان در حال اجرای این رویکرد آموزشی در مراکز آموزشی خود نظیر مدارس و دانشگاه‌ها هستند و حتی مراکز اختصاصی برای اجرای این رویکرد آموزشی تأسیس کرده‌اند و هزینه‌های گزافی صرف این امر می‌کنند. باتوجه به پژوهش‌های انجام شده در این زمینه، تجهیز نظام آموزشی کشور به این رویکرد آموزشی لازم به نظر می‌رسد. امروزه آنچه در نظام‌های آموزشی مطلوب است، آموزش تلفیقی و جامع فراگیران و دانشجویان است (مطهری‌نژاد، 2015).

کلیدواژه‌ها