بازسازی یک رویکرد آموزشی-تفکری برای یادگیری مفهومی نظریه نسبیت خاص

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران. ایران

2 دانشجوی آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی888-56441 تهران،ایران

3 دانشجوی آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441-889تهران ، ایران

4 دانشجوی آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441- 889 تهران، ایران

چکیده

اخیرا نشانه هایی از علاقه دبیران فیزیک و مولفان کتب درسی برای گنجاندن موضوعات مختلف فیزیک مدرن به ویژه نظریه نسبیت خاص اینشتین در کتب دبیرستان همراه با علاقه روزافزون دانش آموزان متوسطه و تعدد سوالات آنها در این زمینه، دیده می شود. در نتیجه فرصت ها و چالش های پیش رو برای یافتن رویکردهای آموزشی مناسب برای غلبه بر مشکلات یاددهی-یادگیری مفاهیم نظریه نسبیت خاص احساس می شود. رویکردی که به تقویت درک مفهومی و به دست آوردن انگیزه و اعتماد به نفس و نگرش نسبت به این مفاهیم بیانجامد. آنچه از اظهار نظر دبیران فیزیک مقطع دبیرستان و حتی اساتید دانشگاه در مورد دانشجویان رشته فیزیک متوجه می شویم این است که همه آنها در سطوح مختلف آموزشی ، مشکلات یادگیری و بکار گیری چارچوب مرجع را تجربه می کنند که این موضوع، بنیاد درک نسبیت خاص می باشد.
در تحقیق حاضر ضمن مرور بدمفهومش‌های شناخته شده‌ی در فراگیری این نظریه، یک رویکرد آموزشی-تفکری برای آموزش نظریه نسبیت خاص به دانشجویان دوره کارشناسی، دوره ضمن خدمت معلمان و همچنین دانش‌آموزان علاقه‌مند دوره متوسطه پیشنهاد شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Reconstruction of a pedagogical-intellectual approach to conceptual learning of special relativity

نویسندگان [English]

  • Ahmad Kamalianfar 1
  • Motahareh Dashti Khavidaki 2
  • Zahra Kashefi 3
  • Sara Fallahzade 4
1 Department of Physics Education, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran.
2 Department of Physics Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
3 Department of Physics Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
4 Department of Physics Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

Recently, there have been signs of the interest of physics teachers and textbook authors to include various subjects of modern physics in high school textbooks, along with the growing interest of secondary school students and the number of questions they have in this field can be seen. As a result, the upcoming opportunities and challenges to find appropriate educational approaches to overcome the problems of teaching-learning concepts of modern physics, especially Einstein's theory of special relativity, are felt. An approach that leads to strengthening conceptual understanding and gaining motivation, self-confidence and attitude towards these concepts. What we understand from the comments of high school physics teachers and even university professors about physics students is that they all experience problems in learning and using the reference frame at different educational levels, which is the foundation for understanding special relativity. be
In this research, while reviewing the known misunderstandings in the learning of this theory, an educational-thinking approach for teaching the theory of special relativity to undergraduate students, teacher service course and also interested secondary school students is proposed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching physics
  • misunderstandings of relativity
  • theory of special relativity
  • modern physics