1
گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441 -888 تهران، ایران
2
گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 56441 -888تهران، ایران
چکیده
کجفهمیهای دانشآموزان در زمینهی گرماشیمی ریشه در عوامل متعددی دارد که شناسایی و بررسی این عوامل میتواند در رفع آنها مؤثر باشد. در این مقاله که به روش تحلیلی-توصیفی صورت گرفته است، ابتدا یافتههای حاصل از تحقیق پژوهشگران کشورهای مختلف در زمینهی کجفهمیهای دانشآموزان در گرماشیمی مورد بررسی قرار گرفت و سپس با طرح پرسشنامهای شامل 10 سؤال (چندگزینهای، صحیح و غلط و تشریحی) و قرار دادن آن در اختیار 64 نفر از دانشآموزان پسر پایهی یازدهم ریاضی دبیرستان نمونه دولتی طالقانی ناحیه 4 شهر تبریز در سال تحصیلی 1402-1401، به قلم تحریر درآمده است. بر اساس نتایج به دست آمده، اینگونه برآورده شد که بیشتر دانشآموزان در درک مفاهیم گرماشیمی دچار کجفهمی هستند و این مفاهیم را بهطور کامل نیاموختهاند و این امر ممکن است منجر به اشتباهات متعدد در حل مسائل شیمی شود. بنابراین با انجام این پژوهش، سعی براین بود که کجفهمیهای دانشآموزان مشخص شود تا معلمان در حین تدریس، راهکارهایی را برگزینند که اینگونه کجفهمیها را به حداقل برسانند.
احمدی, یاور, صالحی اول, محمد, & بهرامی مداح, امیر محمد. (1402). بررسی کجفهمیهای دانشآموزان دوره متوسطه در یادگیری مفاهیم گرماشیمی. پویش در آموزش علوم پایه, 9(31), 7-20.
MLA
یاور احمدی; محمد صالحی اول; امیر محمد بهرامی مداح. "بررسی کجفهمیهای دانشآموزان دوره متوسطه در یادگیری مفاهیم گرماشیمی", پویش در آموزش علوم پایه, 9, 31, 1402, 7-20.
HARVARD
احمدی, یاور, صالحی اول, محمد, بهرامی مداح, امیر محمد. (1402). 'بررسی کجفهمیهای دانشآموزان دوره متوسطه در یادگیری مفاهیم گرماشیمی', پویش در آموزش علوم پایه, 9(31), pp. 7-20.
VANCOUVER
احمدی, یاور, صالحی اول, محمد, بهرامی مداح, امیر محمد. بررسی کجفهمیهای دانشآموزان دوره متوسطه در یادگیری مفاهیم گرماشیمی. پویش در آموزش علوم پایه, 1402; 9(31): 7-20.