1
دبیر دبیرستان های آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، ایران،
2
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش درس ریاضی به روش حل مسأله بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی و مهارات حل مسئله دانشآموزان کلاس سوم ابتدایی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل 3350 دانشآموز دختر کلاس سوم ابتدایی شهرستان ملارد است. نمونههای مورد مطالعه شامل 70 دانشآموز دختر از میان دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی بود که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به روش تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. این پژوهش نیمهتجربی بوده و برای آن از طرح آزمون مقدماتی و نهایی با گروه کنترل استفاده شده است. ابزار مورد استفاده پیشآزمون و پسآزمون بودند. گروه آزمایش حدود 8 هفته درس ریاضی را به روش حل مسأله آموزش دیدند ولی گروه کنترل به روش سنتی تحت آموزش قرار گرفتند. پس از خاتمه دوره، پس آزمون اجرا شد. نتایج بهدست آمده نشان داد میزان پیشرفت تحصیلی و مهارت حل مسئله بین دانشآموزانی که به روش حل مسأله آموزش دیدند با دانشآموزانی که به روش سنتی این درس را گذراندهاند، تفاوت معنادار وجود دارد.
عسکری رباطی, غلامحسین, & خلیلی کلاکی, زری. (1402). بررسی میزان اثربخشی آموزش درس ریاضی با رویکرد حل مسئله بر پیشرفت تحصیلی و مهارت حل مسئله. پویش در آموزش علوم پایه, 9(31), 39-49.
MLA
غلامحسین عسکری رباطی; زری خلیلی کلاکی. "بررسی میزان اثربخشی آموزش درس ریاضی با رویکرد حل مسئله بر پیشرفت تحصیلی و مهارت حل مسئله", پویش در آموزش علوم پایه, 9, 31, 1402, 39-49.
HARVARD
عسکری رباطی, غلامحسین, خلیلی کلاکی, زری. (1402). 'بررسی میزان اثربخشی آموزش درس ریاضی با رویکرد حل مسئله بر پیشرفت تحصیلی و مهارت حل مسئله', پویش در آموزش علوم پایه, 9(31), pp. 39-49.
VANCOUVER
عسکری رباطی, غلامحسین, خلیلی کلاکی, زری. بررسی میزان اثربخشی آموزش درس ریاضی با رویکرد حل مسئله بر پیشرفت تحصیلی و مهارت حل مسئله. پویش در آموزش علوم پایه, 1402; 9(31): 39-49.