طراحی چند رسانه ای و بررسی اثر آن در پیشرفت تحصیلی فیزیک دانش آموزان یازدهم تجربی مدرسه حضرت قائم فریمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر آموزش با کمک چند رسانه‌ای ساخته شده توسط محقق بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان یازدهم تجربی در درس فیزیک است.
اساس این چند رسانه‌ای یک فایل پاورپوینت است. قسمت‌های اصلی این چندرسانه‌ای عبارتند از :
1) شبیه‌سازی ها و آزمایشگاه مجازی 2 ) آزمایش واقعی به صورت فیلم 3) انیمیشن 4) نمودار مفهومی
5) تشبیه 6) واقعیت افزوده 7) دست سازه‌های آزمایشگاهی 8) پویش هر‌روز با فیزیک
این نرم افزار قسمت‌های دیگری از جمله مطالب علمی،نکات تستی، مثال،تمرین، فعالیت ، خودتان آزمایش کنید، آموخته‌هایتان را چک کنید، بازی و آزمون هم دارد.
این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا شبه‌تجربی است. نمونه آماری این پژوهش تعداد 30 نفر از دانش آموزان کلاس یازدهم تجربی از مدرسه نمونه دولتی حضرت قائم فریمان در سال تحصیلی 1402-1401 است که در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) دسته‌بندی شده اند. در گروه آزمایش تدریس با کمک نرم‌افزار چندرسانه‌ای و در گروه کنترل به شیوه معمول و سنتی انجام شده است . داده‌های این تحقیق با نرم‌افزار spss نسخه 27 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها