1
گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران
2
کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی میزان سطوح تفکر جبری دانشآموزان پایه دهم بر اساس چارچوب ارائه شده توسط کاپوت و پانتزی در چهار سطح (الف) تعمیم محاسبات، (ب) تفکر تابعی، (ج) زبان مدلسازی و (د) اثبات جبری میباشد. تفکر جبری، توانایی استفاده از ساختارها و روابط انتزاعی ریاضی برای تعمیم، بازنمایی، توجیه و استدلال است، این نوع تفکر به دانشآموزان کمک میکند تا ارتباطات عمیقی بین مفاهیم و مؤلفههای ریاضی را برقرارکنند. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پایه دهم هنرستانهای فنی وحرفهای شهرتهران ونمونه آماری، نمونه دردسترس به تعداد 62 نفر(31 نفردختر و31 نفر پسر)که درسال تحصیلی 1402-1401 تحصیل میکردند، انتخاب شد. روش پژوهش از جهت هدف توصیفی– پیمایشی است. آزمون محققساخته با روایی و پایایی مناسب انجام و نتایج با آمار توصیفی و استنباطی تجزیه وتحلیل شد. نتایج نشان داد که در هر چهار سطح تفکر جبری، دانشآموزان عملکرد ضعیفی از خود ارائه کردند. میانگین کل نمرات کسب شده توسط دانشآموزان در سطح تعمیم محاسبات 5/35%، تفکر تابعی 5/36%، مدلسازی 9/14% و در سطح اثبات جبری 4% و نتایج آزمون تی مستقل تأیید کرد که سطوح تفکر جبری دانشآموزان دختر و پسر دارای تفاوت معنا داری نمیباشد و سطوح تفکر جبری دختران برابر با پسران می باشد.
حبیبی, ملوک, طاعت خرسند, سید مهدی, & عالمیان, وحید. (1403). ارزیابی میزان سطوح تفکر جبری دانشآموزان پایه دهم هنرستانهای فنی وحرفه ای منطقه 19 تهران. پویش در آموزش علوم پایه, 10(35), 57-69.
MLA
ملوک حبیبی; سید مهدی طاعت خرسند; وحید عالمیان. "ارزیابی میزان سطوح تفکر جبری دانشآموزان پایه دهم هنرستانهای فنی وحرفه ای منطقه 19 تهران", پویش در آموزش علوم پایه, 10, 35, 1403, 57-69.
HARVARD
حبیبی, ملوک, طاعت خرسند, سید مهدی, عالمیان, وحید. (1403). 'ارزیابی میزان سطوح تفکر جبری دانشآموزان پایه دهم هنرستانهای فنی وحرفه ای منطقه 19 تهران', پویش در آموزش علوم پایه, 10(35), pp. 57-69.
VANCOUVER
حبیبی, ملوک, طاعت خرسند, سید مهدی, عالمیان, وحید. ارزیابی میزان سطوح تفکر جبری دانشآموزان پایه دهم هنرستانهای فنی وحرفه ای منطقه 19 تهران. پویش در آموزش علوم پایه, 1403; 10(35): 57-69.