گروه علوم پایه، پردیس شهید باهنر اصفهان، دانشگاه فرهنگیان
10.48310/basic.2025.18784.1522
چکیده
استفاده از چتباتها و مدلهای زبانی هوش مصنوعی در آموزش علوم، رویکردی نو تحولآفرین برای بهبود تجربه یادگیری در سطوح مختلف آموزشی محسوب میشود. پژوهش حاضر به بررسی استفاده از چتباتها و مدلهای زبانی در آموزش علوم پرداخته است. ایــن مطالعــه بــه روش مــرور نظاممنــد و بــا فراینــد هفت مرحلــهای «رایــت» و همــکاران اجــرا شــده اســت. نتایج نشان داد با استفاده از تحلیل دادهمحور الگوهای یادگیری، چتباتها و مدلهای زبانی هوش مصنوعی تعاملات آموزشی را برای دانشآموزان فراهم میکنند که منجر به افزایش مشارکت و درک بهتر مفاهیم پیچیده علمی میشود. بهبود فرایند یادگیری، تحلیل دادههای آموزشی، تحلیل عملکرد فراگیران، پشتیبانی هوشمند و ارزیابی مداوم فراگیران از دیگر مزایای این فناوری است. بااینحال، ادغام چتباتها و مدلهای زبانی هوش مصنوعی در رویکردهای آموزشی بدون چالش نیست. ملاحظات اخلاقی و امکان درز اطلاعات شخصی کاربران، پرسشهای مهمی را درباره استفاده از این ابزارها در محیطهای آموزشی مطرح میکند. علاوه بر این محدودیتهای فناوری مانند قابلیت اطمینان محتوای ارائهشده و مشکلات زیرساختی، استفاده از این فناوری را با چالش مواجه ساخته است. همچنین فقدان مهارت معلمان در ادغام چتباتها و مدلهای زبانی هوش مصنوعی در رویکردهای آموزشی موجود از دیگر چالشهای استفاده از این فناوری میباشد.
چشمه خاور, امیرحسین . (1403). استفاده از چتباتها و مدلهای زبانی در آموزش علوم. پژوهش در آموزش علوم تجربی, 10(شماره 37- ویژه نامه), 101-122. doi: 10.48310/basic.2025.18784.1522
MLA
چشمه خاور, امیرحسین . "استفاده از چتباتها و مدلهای زبانی در آموزش علوم", پژوهش در آموزش علوم تجربی, 10, شماره 37- ویژه نامه, 1403, 101-122. doi: 10.48310/basic.2025.18784.1522
HARVARD
چشمه خاور, امیرحسین. (1403). 'استفاده از چتباتها و مدلهای زبانی در آموزش علوم', پژوهش در آموزش علوم تجربی, 10(شماره 37- ویژه نامه), pp. 101-122. doi: 10.48310/basic.2025.18784.1522
CHICAGO
امیرحسین چشمه خاور, "استفاده از چتباتها و مدلهای زبانی در آموزش علوم," پژوهش در آموزش علوم تجربی, 10 شماره 37- ویژه نامه (1403): 101-122, doi: 10.48310/basic.2025.18784.1522
VANCOUVER
چشمه خاور, امیرحسین. استفاده از چتباتها و مدلهای زبانی در آموزش علوم. پژوهش در آموزش علوم تجربی, 1403; 10(شماره 37- ویژه نامه): 101-122. doi: 10.48310/basic.2025.18784.1522