استفاده از چت‌بات‌ها و مدل‌های زبانی در آموزش علوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم پایه، پردیس شهید باهنر اصفهان، دانشگاه فرهنگیان

10.48310/basic.2025.18784.1522

چکیده

استفاده از چت‌بات‌ها و مدل‌های زبانی هوش مصنوعی در آموزش علوم، رویکردی نو تحول‌آفرین برای بهبود تجربه یادگیری در سطوح مختلف آموزشی محسوب می‌شود. پژوهش حاضر به بررسی استفاده از چت‌بات‌ها و مدل‌های زبانی در آموزش علوم پرداخته است. ایــن مطالعــه بــه روش مــرور نظام‌منــد و بــا فراینــد هفت مرحلــه‌ا‌ی «رایــت» و همــکاران اجــرا شــده اســت. نتایج نشان داد با استفاده از تحلیل داده‌محور الگوهای یادگیری، چت‌بات‌ها و مدل‌های زبانی هوش مصنوعی تعاملات آموزشی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند که منجر به افزایش مشارکت و درک بهتر مفاهیم پیچیده علمی می‌شود. بهبود فرایند یادگیری، تحلیل داده‌های آموزشی، تحلیل عملکرد فراگیران، پشتیبانی هوشمند و ارزیابی مداوم فراگیران از دیگر مزایای این فناوری است. بااین‌حال، ادغام چت‌بات‌ها و مدل‌های زبانی هوش مصنوعی در رویکردهای آموزشی بدون چالش نیست. ملاحظات اخلاقی و امکان درز اطلاعات شخصی کاربران، پرسش‌های مهمی را درباره استفاده از این ابزارها در محیط‌های آموزشی مطرح می‌کند. علاوه بر این محدودیت‌های فناوری مانند قابلیت اطمینان محتوای ارائه‌شده و مشکلات زیرساختی، استفاده از این فناوری را با چالش مواجه ساخته است. همچنین فقدان مهارت معلمان در ادغام چت‌بات‌ها و مدل‌های زبانی هوش مصنوعی در رویکردهای آموزشی موجود از دیگر چالش‌های استفاده از این فناوری می‌باشد.

کلیدواژه‌ها