بررسی اثرات آموزش مباحث زیست‌شناسی و زمین‌شناسی کتاب علوم هشتم بر بهبود مهارت‌های زیستی و بدنی دانش‌آموزان متوسطه اول

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دبیر زیست‌شناسی اداره آموزش‌وپرورش شهرستان شوشتر، خوزستان، ایران

3 دبیر زیست‌شناسی اداره آموزش‌وپرورش شهرستان کاشان، اصفهان، ایران

10.48310/basic.2025.4590

چکیده

این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش مباحث زیست‌شناسی و زمین‌شناسی بر تقویت ساحت زیستی-بدنی دانش‌آموزان پایه هشتم می‌پردازد. هدف اصلی مطالعه ارزیابی محتوای آموزشی فصول مربوطه و تأثیر آن بر آگاهی و رفتارهای بهداشتی و زیست‌محیطی دانش‌آموزان است. روش‌شناسی پژوهش به‌صورت توصیفی-تحلیلی انجام‌شده و جامعه آماری آن شامل محتوای کتاب علوم تجربی پایه هشتم است. ابزار مورداستفاده شامل فرم وارسی مؤلفه‌های ساحت زیستی و بدنی بوده که روایی و پایایی آن با نظرات متخصصان و فرمول کاپای کوهن تأییدشده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از جداول و نمودارها صورت گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که از مجموع 296 واحد تحلیلی، 72 واحد (معادل 24.32%) به ساحت زیستی و بدنی اشاره دارد. در مباحث زیست‌شناسی، 28.29% و در مباحث زمین‌شناسی، 15.38% به این ساحت‌ها پرداخته‌شده است. این نتایج نشان‌دهنده توجه نسبی محتوای آموزشی به ساحت‌های زیستی و بدنی است، اما نیاز به بهبود و تقویت بیشتری دارد. نتیجه‌گیری این پژوهش تأکید بر ضرورت طراحی محتوای آموزشی به‌گونه‌ای است که دانش‌آموزان را به درک عمیق‌تری از مفاهیم زیست‌محیطی و بهداشتی ترغیب کند. مطالعه حاضر به برنامه‌ریزان درسی و معلمان در ارتقاء کیفیت آموزش و بهبود محتوای کتاب‌های درسی کمک می‌کند و به افزایش آگاهی دانش‌آموزان درزمینه سلامت و محیط‌زیست منجر می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effects of Teaching Biology and Geology Topics in the Eighth-Grade Science Textbook on Improving the Biological and Physical Skills of Lower Secondary Students

نویسنده [English]

  • firoozeh alavian 1
1 Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2
3